Annonce
Erhverv

Scandlines klager over tysk ja til Femern-forbindelse

Femern-forbindelsen kommer til at være i direkte konkurrence med Scandlines? færgerute mellem Rødby og Puttgarden. Foto: David Leth Williams/Ritzau Scanpix

På flere punkter har Scandlines klaget over godkendelse af sin mulige kommende konkurrent Femern-forbindelsen.

Rederiet Scandlines har indleveret en klage til den tyske forbundsforvaltningsdomstol i Leipzig over godkendelsen af Femern-forbindelsen.

Det oplyser selskabet onsdag eftermiddag i en pressemeddelelse.

Scandlines har en række klagepunkter vedrørende projektet, der for nogle måneder siden fik et længe ventet tysk ja.

- Vi har brugt den seneste tid på grundigt at læse den godkendelse igennem, som de tyske myndigheder udstedte 31. januar 2019, og er nået frem til, at dette retlige skridt er uundgåeligt, siger administrerende direktør Søren Poulsgaard Jensen.

Forbindelsen kommer til at være i direkte konkurrence med Scandlines' færgerute mellem Rødby og Puttgarden.

Hos Scandlines mener man ikke, at den tyske godkendelse tager højde for udfordringer med miljø og påvirkning af virksomheder i regionen.

Rederiet mener heller ikke, at planerne for adgangsveje til havnen i Puttgarden er tilstrækkelige.

Den danske del af anlægsarbejdet ved Femern Bælt ventes allerede at blive sat i gang til efteråret. Det besluttede størstedelen af Folketingets partier i marts.

Transportministeriet i Danmark har tidligere meldt ud, at klager i Tyskland ventes at kunne udskyde den tyske del af anlægsarbejdet.

- Det vil efter alt at dømme betyde, at anlægsarbejdet ikke kan igangsættes på tysk side, før der foreligger en endelig godkendelse fra domstolen, skrev ministeriet i marts.

Rederierne Scandlines og Stena Line stævnede i februar Finansministeriet i Danmark for at få stoppet lån og statsgarantier til Femern A/S.

Stævningen skete efter en dom fra EU-Domstolen, der fastslog, at EU-Kommissionens tidligere godkendelse af støtten til Femern-forbindelsen, var sket med retlige fejl.

Femern-forbindelsen er planlagt som en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødby på Lolland og øen Femern i Tyskland.

Den skal efter planen stå færdig i 2028.

  • PLUS Berlin vil have mere fart i Femern-projekt
    Femern-forbindelsen kommer til at være i direkte konkurrence med Scandlines? færgerute mellem Rødby og Puttgarden. Foto: David Leth Williams/Ritzau Scanpix
Annonce
Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Heftig debat om nyt rådhus: - I skulle skamme jer!

112

Dølle-kørsel blev dyr: Det måtte hun slet ikke

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt

112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t

Nakskov

- Det er helt vildt: Væltede ind med henvendelser på 12 timer

Lolland

Lokale museer er lettede over ny reform: Mister ikke tilskud

Lolland

Nedslående melding fra kommunen: Værre end nogensinde før

Indland

Sort røg: Brand hos Novo Nordisk kan ses på 30 kms afstand

112

Tysker på afveje: Cyklede på Farøbroen

Indland

Ni ud af ti danskere modtog sireneadvarsel på mobilen

Udland

Kendt tryllekunstner beskyldes for seksuelle overgreb

Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Guldborgsund

- Jeg har aldrig oplevet noget lignende - den største overraskelse nogensinde

Indland

Hvert andet barn er på sociale medier før de er fyldt ti år

112

Kræver forhøjet godtgørelse til mor for drab på Emilie Meng

Annonce
Annonce
112

Voldsomt uheld på Sydmotorvejen: Bil endte på taget

Sport

Mulle i ekstase efter mirakelsejr: - Afskriv aldrig NFH

Vejret

Danmark har onsdag haft årets første officielle sommerdag

Udland

Mistænkt bag attentat på premierminister er anholdt

112

Røveri på diget: Unge mænd tæskede 60-årig

Guldborgsund

Millionoverskud i krokodille-land

Udland

"Chokerende angreb": Slovakisk premierminister i livsfare efter skud