Ifølge HK er der ingen økonomisk gevinst for Scandlines ved at sejle under tysk flag, og derfor kan udmeldingen kun være rent politisk.
Scandlines' udmelding om, at de to nybyggede superfærger på Gedser-Rostock-ruten muligvis skal indregistreres under tysk flag, får nu også HK på barrikaderne.
Scandlines har intet at vinde rent økonomisk ved at indregistrere under tysk flag, og derfor kan rederiets overvejelser kun være politiske, mener formanden for HK/Privat Sjælland, Kurt Jørgensen.
Han forklarer, at den såkaldte DIS-ordning gør, at danske medarbejdere er billigere for rederiet end tyske.
For selvom de danske medarbejdere betaler skat til den danske stat, så ryger skattekronerne direkte videre til rederiet som tilskud. Scandlines får så at sige de danske medarbejdere til nettopris.
Rederiet har også selv meldt ud til HK, at det er sådan, det hænger sammen.
- Derfor kan det her også kun være rent politisk, når der ikke er en økonomisk forklaring. Vi tror, der er pres fra politisk tysk side, om at få flyttet arbejdspladser fra Gedser til Rostock, som er et stort arbejdsløshedsområde, siger Kurt Jørgensen.
Og det er på ingen måde fair over for Danmark, mener Kurt Jørgensen.
- I Danmark har vi virkelig gjort meget for Scandlines, så de kan bare ikke være det bekendt, hvis de vælger at flytte arbejdspladserne, siger han.