Carlsbergs nye slogan er gammel øl på nye flasker. Det er tidligere blevet brugt af konkurrenten Budweiser.
This calls for a Bud Light. That calls for a Carlsberg.
To øl og to slogans. Budweisers er fra 2001, mens Carlsberg lancerede sit nye under stor bevågenhed i denne uge.
Og Martin Lindstrøm, der er international brandekspert, siger til business.dk, at det lugter af plagiat.
- Det er ekstremt pinligt for Carlsberg, for de vil jo gerne vise, at de er markedsledere og blandt de største i verden. Og så laver man sådan en amatørfejl, det er virkelig surt, siger Martin Lindstrøm.
Han vurderer, at benfejlen i sidste konsekvens kan betyde, at det danske bryggeri går tilbage til det gamle slogan, Probably the best beer in the world.
- Kampagnen støder mod en mur, som principielt kunne have været undgået, hvis reklamebureauet havde lavet en slogan-søgning. Det er blevet mere og mere almindeligt netop for at undgå, hvad vi netop har set hos Carlsberg, siger Martin Lindstrøm.
Men Carlsbergs London-baserede kampagnebureau, Fold7, kender ikke til sammenfaldet.
- Har de haft det slogan? Det lyder godt nok lidt ens. Men jeg vil gerne påpege, at beslutningen om sloganet er resultatet af input fra mange personer i hele verden, ikke kun Fold7, siger Ryan Newey, kreativ direktør i Fold7 til business.dk.
/ritzau/