Annonce
Erhverv

Slut med betaling for overlæs

Arkivfoto Foto: Anders Knudsen, arkivfoto

Det kan ikke betale sig at overlæsse køretøjer med sukkeroer. Sukkerfabrikkerne afregner ikke længere kørepenge for overlæs.

Nordic Sugar afregner fra denne sæson ikke kørepenge for overlæs af sukkerroer, som lastbiler og traktortræk afleverer på de lokale sukkerfabrikker.

Der er ikke længere nogen grund til at læsse tratortræk og lastbiler med flere sukkerroer, end køretøjerne er godkendt til at laste. En ny odrning betyder, at Nordic Sugar kun betaler kørselsafregning for de tons sukkerroer, som de enkelte køretøjer må laste.
- Det er ikke fordi, vi vil agere politi, forklarer chefkonsulent hos Agricenter Danmark Nordic Sugar Bo J.M. Secher.
- Men vi vil som virksomhed gerne være med til at undgå overlæs, derfor betaler vi kun transport for det, som lastbiler og traktortræk må køre med.

- Det er en del af virksomhedens værdisæt, og i forbindelse med en ny transportordning ved årest kampagnestart har vi benyttet os af muligheden for at indføre regler om kørselsafregning for overlæs.

Inden kampagnen begyndte, skulle vognmænd oplyse hvilke køretøjer, der vil blive brugt i forbindelse med transport af roer fra dyrkere til fabrik.
- Når transporterne kommer til vejerboden ved fabrikken, kan vi ved at aflæse nummerplanden på køretøjet se, hvor meget det er indregistreret til at køre med, og vi afviser at betale kørsel for mere end den tilladte last, fortæller chefkonsulenten.
Det er Nordic Sugar, som betaler transporten mellem dyrkere og fabrikker. Der bliver dog afregnet for de roer, som kommer ind på et overlæs, det er kun transporttilskuddet, som bortfalder.

Hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politis færdselsafdeling hilser man Nordic Sugars initiativ velkommen.
- Det er en fin indirekte måde, at øge trafiksikkerheden på, siger lederen af færdselsafdelingen, Erik Mather.
- Det giver et signal om, at virksomheden ikke accepterer overlæs og er et godt initiativ til at stoppe overlæssede køretøjer, hvis bremser og styretøj ikke er beregnet til at laste mere, end det er tilladt.

  • Arkivfoto Foto: Anders Knudsen, arkivfoto
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Guldborgsund

Millionfremgang hos lokal brugs

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Dølle

Kæmpe p-kaos på Dølle: - Har aldrig oplevet noget lignende

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Guldborgsund

Præst til rørt familie: - Han kan stadig være jeres forbillede

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Dølle

Ørkenens døtre og Mario Sisters glæder sig: - Vi har varmet lidt op hjemmefra

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Bikerpiger og "bøndernes dødsdruk": Se billederne fra årets Damefrokost

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

Annonce
Annonce
Dølle

Nu ryster Dølle igen: 1600 damer går fest-amok!

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Dølle

Ødelæggende vejr skaber problemer: Dølle kæmper for farbart marked

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing