Lokale og regionale aviser er populære at annoncere i. De er nu kun overgået af internettet, viser Reklameforbrugsundersøgelsen 2009.
Annoncørerne satser lokalt eller globalt, når de skal fange forbrugerne. Og det betyder, at lokale og regionale ugeaviser nu er det næststørste annonceringsmedie kun overgået af internettet.
Samlet betyder det, at ugeaviserne sammen med internettet står for mere end hver tredje krone, der annonceres for. Det viser Reklameforbrugsundersøgelsen 2009.
Samlet gik annoncemarkedet tilbage med 15 procent sidste år i forhold til 2008. Men lokale og regionale ugeaviser har kun oplevet en mindre tilbagegang og ender foran dagblade, tv og magasiner.
Direktøren i De Lokale Ugeaviser, Lars Winther, siger, at en række brancher har fået øjnene op for styrken ved at annoncere lokalt. Og det skyldes flere ting.
- Det er med til at skabe en nærhed mellem forbruger og produkt, og langt den overvejende del af danskernes forbrug sker i forbrugernes nærområde, siger han i en kommentar til tallene.
Ifølge direktøren læses de lokale ugeaviser af mere end 75 procent af den danske befolkning.
Medieforsker Christian Schwarz Lausten, stifter og partner i Seismonaut, siger, at den lokale ugeavis er det medie, der når flest mennesker billigst muligt, og som har den største gennemslagskraft i lokalsamfundet.
/ritzau/