Der er ingen anden udvej end den, DSBFirst nu går igennem. Men kystbanen er slået tilbage til start, mener S.
DSB ender med at køre kystbanen og køreplanerne vil være de samme, som før strækningen blev udbudt.
Det er ifølge Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, konsekvensen af, at DSBFirst fremadrettet kun skal drive den danske strækning af Øresundstrafikken, mens den svenske del skilles ud.
- Det ender nu med, at DSB kommer til at køre det igen og med samme køreplan. Alt er tilbage til start. Men hvorfor skulle vi så igennem alle de år med kæmpe-problemer, siger han med henvisning til, at Kystbanen har været generet af forsinkelser, og at DSBFirsts økonomi har været miserabel.
Heunicke bakker - under de givne omstændigheder - op om løsningen, hvor DSBFirst ikke længere skal køre tog i Sverige, og hvor tabene på den svenske strækning dækkes af svenskerne, indtil den svenske del til december overdrages til en anden operatør.
- Der er ikke nogen anden udvej, siger Heunicke og fortsætter:
- Men det illustrerer regeringens trafikpolitiske kollaps. Jeg tror ikke, der findes en eneste dansker, der er enig med regeringen i, at det var en god idé med de her store udbud på kystbanen og med Øresundstogene, som kun har givet problemer med trafikken, juraen og økonomien.
- Transportministeren står alene med, at det her udbud var en god idé, siger han.
Heunicke reagerer på, at det tirsdag er kommet frem, at DSBFirst undgår konkurs, men må opgive at køre tog i Sverige. Aftalen skal sikre uændret betjening af Øresundstrafikken på begge sider af sundet.
/ritzau/