Nakskov-virksomhed arbejder fortsat med nye produkter og patenter.
Ortofon A/S i Nakskov er en bundsolid virksomhed. Egenkapitalen er på knap 30 millioner kroner - og facit for 2009 lyder på ganske imponerende 15,2 millioner kroner. Efter skat.
Men det solide er ingen bremse for nye initiativer. Tværtimod er virksomheden fortsat i fuld gang med at finde nye veje - uden at kaste de velprøvede produkter og produktionsmæssige dyder og kompetencer overbord vel at mærke.
- I årets løb er der brugt væsentlige ressourcer til produktudvikling og køb af teknologi. Der blev indgivet to patentansøgninger i 2009, ny pickup med patenteret teknologi blev introduceret i februar 2010. Der ventes flere nye produkter på markedet i år blandt andet til høreapparat og medico-industrien som et resultat af denne produktudvikling, hedder det i ledelsens beretning for regnskabsåret.
Økonomisk bød 2009 på fremgang for virksomheden på Stavangervej sammnenlignet med både 2007 og 2008.
Det er direktør Christen Højgaard Nielsen naturligvis godt tilfreds med.
- Men det er bestemt ikke noget, vi er kommet sovende til. Medarbejderne har knoklet for det, understreger han.
Christen Højgaard understreger i øvrigt, at man som en virksomhed på et globalt marked også har brug for at kunne vise økonomisk soliditet og vækst.
- Vi har nære samarbejdsrelationer med virksomheder i Australien, New Zealand, Sverige - for at nævne nogle eksempler. Og i den forbindelse er det altså vigtigt også at kunne vise fremgang. Vi skal kunne vise kunder og partnere, at vi har en velfungerende virksomhed, siger han.
Selskabets nettoomsætning i 2009 blev på godt 82,1 millioner kroner. Knap et par millioner mere end i 2008.
Koncernen har to hovedaktiviteter: Den første er produktion af pickupper til grammofoner. Den anden er produktion af det, der hedder “teknisk gummi, TPE præcisions-komponenter og mikromekanisk montage”. Denne aktivitet drejer sig om høreapparat- og medicoindustrien.
Hvad angår salget af pickupper vurderer Christian Højgaard - forsigtigt - at man nok har placeret sig en anelse bedre, hvad angår markedsandel, på et måske samlet lidt presset marked.