Der bliver ikke sparet på investeringskronerne i hotelbranchen, og det er gode nyheder for branchens fremtid.
Fremtiden for den danske hotelbranche ser lys ud, og det skyldes i høj grad den blomstrende investeringslyst, der hersker i øjeblikket.
Det siger Mette Feifer, der er markedsdirektør hos Dansk Erhverv.
- Fremtiden for hotelbranchen ser god ud, og branchen er helt klar til at investere i flere turister til Danmark.
- Lige for tiden går der ikke en dag eller en uge uden store investeringer på det her område, siger hun og peger på Royal Arena i Ørestad og et nyt badeland i Høje Taastrup som eksempler.
Faktisk har investeringslysten været så stor i hovedstadsområdet, at det er blevet overhalet af byer vest for Storebælt, når man kigger på, hvor stor en del af hotelværelserne, der er blevet solgt.
- Der er kommet rigtig mange nye hoteller samtidig med, at man har oplevet en vækst i antallet af overnatninger. Derfor stiger udnyttelsesgraden ikke lige så meget i procent, som den gør andre steder i landet, siger hun.
På trods af de lyse udsigter er hotelbranchens fremtid ikke helt fri for udfordringer.
Jens Zimmer Christensen, der er formand for Horesta, peger på brexit og amerikansk politik som kommende udfordringer.
- Men man må også erkende, at det ikke er ting, hotelbranchen kan gøre meget ved, siger han.
En af de ting, der kan gøres noget ved, er det danske omkostningsniveau, der ifølge Mette Feifer er for højt. Og det kan sætte en stopper for væksten.
- To ting, der kunne gøre det nemmere for danske hoteller er, at nedbringe høje danske energiafgifter, og give muligheden for at fratrække den fulde moms på erhvervsmæssig bespisning.
- Det er nemlig ting, der gør, at vi er i en dårligere konkurrencesituation end vores nabolande, siger hun.