Det offentlige er ofte for længe om at få betalt regningerne. Virksomheder får ikke betaling til tiden for hver femte regning til stat og kommuner.
Det offentlige Danmark er alt for langsomme om at betale, hvad det skylder.
Hver femte regning bliver betalt for sent. Det viser en gennemgang af over 150.000 fakturaer fra stat, regioner og kommuner i en ny rapport fra blandt andet Økonomi- og Erhvervsministeriet og KL.
Fakturaerne stammer fra 15 statslige institutioner, to regioner og fire kommuner. Konklusionen lyder altså, at tyve procent af regningerne har overskredet sidste betalingsdato, mens 80 procent er betalt til tiden.
- Jeg er glad for, at det offentlige i det store hele overholder fristerne på regningerne. Det er vigtigt, at de private leverandører kan regne med at få deres penge til tiden, så de ikke skal trække unødigt på kreditten. Men det offentlige kan blive endnu bedre, siger finansminister Claus Hjort Frederiksen, i en pressemeddelelse.
Rapporten er blevet til, efter erhvervsorganisationerne klagede til regeringen over, at virksomhederne ikke kan få pengene hjem i tide, når de har leveret varer og tjenester til det offentlige.
De 150.000 fakturaer har en samlet værdi på omkring to milliarder kroner.
Af de tyve procent forsinkede betalinger, falder 9,5 procent med en forsinkelse på op til fem dage, syv procent betales med en forsinkelse på syv dage, og 3,5 procent af regningerne betales med en forsinkelse på mere end tre uger.
Ifølge KL er der dog en god grund til, at en del af regningerne betales for sent.
- For når fristerne overskrides, skyldes det fejl fra leverandørernes side. Og rapporten giver et godt grundlag for, at leverandørerne og de offentlige myndigheder i fællesskab kan tage initiativer, der luger ud i disse fejl og dermed sikrer, at omfanget af sene betalinger kan bringes endnu længere ned, siger KL?s cheføkonom Jan Olsen.
/ritzau/