Annonce
Erhverv

Stor fusion skaber verdens fjerdestørste bilproducent

Fiat Chrysler og den franske bilkoncern PSA Group, der står bag Opel, Peugeot og Citroén, besegler lørdag deres længe forberedte fusionsaftale. Foto: Regis Duvignau/Reuters

Fiat Chrysler og selskabet bag Opel, Peugeot og Citroën vil under navnet Stellantis fokusere mere på elbiler.

Fiat Chrysler og den franske bilkoncern PSA Group, der står bag Opel, Peugeot og Citroën, besegler lørdag deres længe forberedte fusionsaftale.

Den nye fusionerede bilproducent, der får navnet Stellantis, bliver verdens fjerdestørste bilproducent. De får ressourcer nok til at kunne finansiere nye produktioner af elbiler og konkurrere med større rivaler som Toyota og Volkswagen.

Det har taget over et år for de italiensk-amerikanske og de franske bilproducenter at få afsluttet deres aftale til 52 milliarder dollar (over 320 milliarder kroner).

Forhandlingerne blev vanskeliggjort af covid-19-pandemien. Der var først planer om at gennemføre fusionen i oktober 2019, hvor det var målet at skabe en gruppe med et årligt salg af omkring 8,1 million biler.

Aktier i Stellantis vil blive udbudt i Milano og Paris mandag og i New York tirsdag.

Gruppen får den administrerende PSA-direktør, Carlos Tavares, som topchef.

Der er nu fokus på, hvordan Tavares vil klare store udfordringer, som gruppen står overfor. Det gælder blandt andet for megen produktionskapacitet og dårlige resultater på det kinesiske marked.

FCA og PSA har sagt, at Stellantis kan spare fem milliarder euro på de årlige udgifter uden at lukke fabrikker. Investorer venter spændt på at høre nærmere om, hvordan det skal ske.

Marco Santino fra konsulentfirmaet Oliver Wyman, siger, at Tavares har vist, at han er en handlingens mand frem for en ordets mand. Så analytikeren venter ikke, at der blive offentliggjort detaljerede handlingsplaner.

Den franske stat, der er blandt de største aktionærer i PSA Group, kommer til at besidde en aktiepost på 6,2 pct. i Stellantis gennem banken BPI France.

Hovedaktionæren bliver Exor, der er ejet af den hovedrige italienske Agnelli-familie, der er en af de oprindelige stiftere af Fiat. Agnelli kommer til at sidde på 14,4 pct. af aktierne.

  • Logos of Peugeot and Fiat are seen in this illustration picture
    Fiat Chrysler og den franske bilkoncern PSA Group, der står bag Opel, Peugeot og Citroén, besegler lørdag deres længe forberedte fusionsaftale. Foto: Regis Duvignau/Reuters
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Annonce
Annonce
Dølle

Masser af kontroller på vejene ved Dølle: Her er politiets status

Lolland

Kritik af Lollands skolevæsen: Kommunen ser med stor alvor på det

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Dølle

12 Dølle-gæster måtte have hjælp: Fire bragt til sygehuset

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Maribo

Frygter kolde radiatorer: Umuligt at levere nok varme

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Guldborgsund

Legendarisk kromutter: - Jeg har absolut ingen planer om at stoppe

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Annonce
Annonce
Dølle

Sådan gik det: Dølle-formandens dom over et uforudsigeligt marked

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Dølle

Galningen fra Give har en Dølle-brandert på ønskelisten

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle