Finanstilsynet vil have bedre styr på store bankkunder. Et register skal advare, hvis der er problemer på vej.
Store bankkunder skal nu registreres, så man på et tidligt tidspunkt kan se, om der er problemer på vej. Det er Finanstilsynet, der forventer at have registret klar i begyndelsen af 2012.
- Det nye register vil give os et samlet overblik over alle store kunder, deres kvalitet, og hvilke banker de er kunder i, siger tilsynets direktør Ulrik Nødgaard og fortsætter:
- På den måde vil vi kunne reagere hurtigere i forhold til de enkelte berørte banker, hvis en storkunde begynder at udvise svaghedstegn, siger Finanstilsynets direktør.
Det var netop de store bankkunders vaklende økonomi, der var skyld i, at Amagerbanken krakkede.
Fra 2012 forventes det, at alle pengeinstitutter to gange om året skal indberette alle kundeforhold, der overstiger en vis procentdel af bankens basiskapital. Samtidig skal de indberette låneengagementernes økonomiske styrke.
Ulrik Nødgaard siger, at man ved tilsynets kontakt med bankerne om svage engagementer oplever, at bankerne ser mere positivt på deres udlån, end tilsynet gør.
- Vi benytter os i den forbindelse af den viden, vi har om storkundernes lån i andre banker, og jeg forventer derfor, at registret bliver et værdifuldt hjælpemiddel for vores banktilsyn, siger direktøren.
Han understreger dog, at et register ikke fritager hverken bankdirektører eller bestyrelser for ansvar.
- De har ansvaret for, at der sker en ordentlig kreditvurdering af kunderne og deres økonomiske forhold. Vi ser jo først et lån, efter det er ydet, siger Ulrik Nødgaard
Planen om det nye register blev første gang præsenteret i forbindelse med Finanstilsynets nye strategi i november 2009.
Baggrunden var forløbet af den danske finanskrise, hvor flere pengeinstitutter havde store udlån til den samme gruppe ejendomskunder. Siden har registret været i høring hos Datatilsynet.
/ritzau/