Taxa Lolland kæmper for kundernes og branchens skyld.
Inden for en overskuelig fremtid kan det blive et særsyn at møde en taxi i landområderne, og antallet af taxier i Lolland Kommune kan falde yderligere. Det siger Bjarne Jensen, der er formand for Taxa Lolland.
Han beklager udviklingen og fortsætter:
- Det kan blive sværere for borgerne at få en taxi, når de skal bruge en. Men færre taxier på gaden om aftenen vil også betyde større utryghed og kriminalitet.
I tørre tal har Bjarne Jensen ret i sit skrækscenario - i hvert fald hvad antallet af taxier på landet angår. Fra 2007 til 2009 er antallet af taxier i Lolland Kommune faldet fra 29 til 27. To vogne mindre lyder ikke voldsomt, men ser man på fordelingen af vogne på land og i by, er der sket noget.
I 2007 var der nemlig 17 landtaxier i Lolland Kommune, men i 2009 var der kun syv tilbage. Tendensen er den samme i Guldborgsund kommune og i resten af landet.
En udvikling, som man er meget opmærksom på i taxibranchen, men som man indtil nu ikke har haft held til at standse.
- Og det kan blive værre endnu, mener Bjarne Jensen.
- Det skyldes, at trafikselskabet Movia med trafikselskabet Flextrafik sammen med udliciteringen af lægevagtskørslen truer taxis eksistens.
- Region Sjælland lader desuden lægevagtskørslen udføre af vognmænd med limousinetilladelser, i stedet for af taxi.
- Men hvad værre er, så benytter Flextrafik sig i stigende grad af vogne, der kører på EP-tilladelser.