TDC-analytikere roser fusion med underholdningsproducenten MTG's nordiske afdeling.
TDC har lagt små 15 milliarder kroner i kontanter og aktier på bordet for at skaffe sig underholdningskoncernen MTG's nordiske afdelinger.
Med opkøbet er TDC's kabler, mobilnetværk og underholdningsdivision Yousee blevet styrket med store nordiske brands som Viaplay og TV3.
- Dette her kommer til at defineres fremtidens TDC. Og det er et bud på det spørgsmål, der har været på alles læber i årevis: Hvordan skaber man fremtidens teleoperatør?
- Hvordan holder man sig relevant? Og hvad er det, kunderne gerne vil betale for?
- TDC var i risikozonen for at blive reduceret til bare at levere internet, mens de andre løb med værdien og kundeforholdene i indholdsdelen. Så jeg synes, at det er godt set, siger TDC-analytiker hos Sydbank Morten Imsgard.
Hos Alm. Brand roser analytiker Michael Friis Jørgensen også opkøbet:
- Det er TDC's våde drøm, at man nu også kan komme ind på indholdssiden, hvor der er mere vækst end i det traditionelle telemarked.
- Det er rent strategisk et rigtig interessant træk, fordi der ikke rigtigt er andre teleselskaber, som har haft held til det, siger han til Ritzau Finans.
TDC har længe haft det problem, at kunderne er strømmet væk fra tv-pakker og tv i det hele taget. Kunderne køber deres underholdning direkte fra andre via internettet.
I 2017 faldt antallet af tv-kunder med 80.000 og kom for første gang i moderne erindring under 1,3 millioner. Samtidig har over en tredjedel af alle kunder den mest sparede tv-pakke.
Bare at levere en adgang til internettet er der langt færre penge i, og derfor er TDC's resultater blevet udsultet.
- Yousee står i en situation, hvor de godt kan se, at de vil blive presset. For kunderne køber jo ikke Yousee. De køber det indhold, som Yousee leverer.
- Kan kunderne få det andre steder, så bliver Yousee truet på sin eksistens eller reduceret til at levere internet med lave marginer, siger Morten Imsgard.
At få fingre i MTG's stærke forretning inden for underholdning i Norden har dog ikke været gratis. Samlet vil det koste TDC små 15 milliarder kroner.
- Det er bestemt ikke gratis. Men det strategiske match er godt, og man har ikke mange muligheder i Norden for at lave denne slags transaktioner.
- Der er få navne på balkortet i Norden, og dette her er nok det bedste.
- Og så er det dette her, der skal sikre, at TDC overlever på den lange bane, siger Morten Imsgard.