Selv om Saxo Bank for seks uger siden blev anmeldt til Finanstilsynet for at snyde sine kunder, har tilsynet endnu ikke reageret på henvendelsen.
I seks uger har Finanstilsynet undladt at rekvirere det dokumentationsmateriale, som det portugisiske finanshus Fortune mener kan afsløre, at Saxo Bank snyder sine egne kunder. Det skriver dagbladet Børsen.
Fortune anmeldte Saxo Bank til Finanstilsynet 20. april med en mistanke om, at banken bevidst snyder kunderne. I den forbindelse bad det portugisiske selskabs danske advokat Ole Sigetty om en e-mail-adresse, hvor det omfattende elektroniske bevismateriale kunne sendes til.
Finanstilsynet er aldrig vendt tilbage med et ønske om at se dokumentationen for anmeldelsen.
Det vækker nu stor undren hos flere politikere. Ikke mindst i lyset af, at Saxo Bank gennem de seneste uger har været udsat for massiv kritik, hvor en række kunder har beskyldt banken for at snyde i forbindelse med valutahandler og andre finansielle produkter.
- Det virker åbenlyst underligt, at Finanstilsynet ikke har reageret på en klokkeklar opfordring til bare at sende en e-mailadresse, så tilsynet kunne have fået store mængder af dokumenter, som kunne have hjulpet Finanstilsynets i dets arbejde, siger Socialdemokraternes finansordfører Morten Bødskov.
Han mener, at alene avisomtalen af Saxo Bank bør gøre, at Finanstilsynet som den nationale tilsynsmyndighed med ansvaret for finansielle virksomheder interesserer sig for det.
Også det konservative medlem af Folketingets finansudvalg, Jakob Axel Nielsen, undrer sig.
/ritzau/