Danske tøjbutikker går endnu en katastrofesommer i møde, viser forbrugerprognose fra Catinét. Salget bliver dårligere end sidste år.
Tiden er ikke til at shoppe for sjov, og forbrugernes tilbageholdenhed gør ondt i tøjbranchen.
Ifølge en ny prognose bliver der hverken trængsel ved tøjstativerne eller kø ved kasseapparaterne i de danske tøjbutikker til sommer. Salget i butikkerne bliver endnu dårligere end sidste år.
Målt i forhold til vintermånederne 2009/2010 forudser analysefirmaet Catinét-Ifka et fald i detailomsætningen for beklædning på 1,7 procent. Faldet kommer oven i de to seneste katastrofeår for modebranchen.
Catinét-Ifka spørger et repræsentativt udsnit af forbrugerne, hvad de har tænkt sig at købe af forbrugsvarer og sammenligner med faktiske tal for forbruget. Tendensen har været, at folk køber mere, end de har tænkt sig, men forbrugerne holder sig nu i stigende grad til det, de har planlagt.
Forbrugerøkonom i Nordea, Ann Lehmann Erichsen, vurderer også, at forbrugerne er blevet bedre til at holde igen med impulskøb.
- Vi er nok blevet så prisbevidste, at vi tænker os om en ekstra gang, inden vi køber noget. Især hvis det ikke er helt billigt. Det går selvfølgelig ud over impulskøb. Nu er det nok mere fornuften end lysten, der styrer, siger hun.
Ann Lehmann Erichsen fra Nordea ser lidt lysere på udsigterne for detailbranchen end prognosen.
- Ledigheden er ikke helt så høj som ventet, forbrugertilliden overrasker positivt, og der er også kommet gang i dankortene igen, siger hun.
Ann Lehmann Erichsen venter, at forbruget vil stige tre procent i 2010. Men det kravler opad fra et meget lavt niveau, medgiver hun.
/ritzau/