I alt cirka tre millioner danskere køber varer og produkter via nettet - især billetter til kulturoplevelser.
Tre ud af fire netbrugere handler online. Det svarer til 65 procent af befolkningen mellem 16 og 89 år - eller omkring tre millioner personer, oplyser Danmarks Statistik.
I aldersgruppen fra 35 til 44 år har 86 procent af netbrugerne købt varer på nettet det seneste år. For de ældre over 65 år er det kun hver tredje, der har handlet på nettet.
Den mest almindelige vare ved netkøb er billetter til kulturbegivenheder som teater, koncert eller biograf samt betaling af overnatning i forbindelse med rejser. Også andre rejseprodukter ligger højt på listen.
I forhold til året før er der sket en pæn stigning i andelen af dem, der har købt tøj eller sports- og fritidsudstyr på nettet. For de fleste varegrupper ligger andelen af nethandlende dog stort set på samme niveau som for et år siden .
Blandt andre områder, hvor mange køber ind på nettet, er møbler og legetøj, film og musik, nye abonnementer til internet eller telefoni, bøger og aviser samt ny elektronik.
Opgørelsen viser, at 94 procent af danskere mellem 16 og 64 år har været på nettet inden for de seneste tre måneder. I den ældre aldersgruppe fra 65 år og op har halvdelen været på nettet de seneste tre måneder, mens 44 procent oplyser, at de aldrig har brugt internet.
/ritzau/