Efter Mattel har udvidet barbiedukkens look, stiger salget af den ikoniske dukke igen.
Efter et forsøg på at puste nyt liv i salget af barbiedukker, kan producenten Mattel i slutningen af 2017 spore en stigning i salget af den ikoniske dukke. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Mattel har i forsøget på at vække dukkens popularitet til live udvidet med dukker med forskellig hudfarve, kraftigere bygning og med den religiøse beklædning hijab til samlingen.
Det kastede blandt andet en stigning i salget af barbiedukker på ni procent af sig, viser regnskabet for det fjerde kvartal 2017.
Derudover er det ikke meget godt nyt for Lego-konkurrenten, der især i konkurrencen med den danske legetøjsproducent taber terræn.
Salget af legetøjsklodserne Mega Blocks styrtdykkede med 25 procent i de sidste tre måneder af sidste år.
Samtidig har Mattel lidt under kollapset i legetøjskæden Toys 'R' Us. I alt har modgangen betydet, at Mattel omsatte for 1,61 milliarder dollar.
Det var 12 procent lavere end i samme periode året før. Faldet er også større end forventet af analytikere, skriver Reuters
På grund af en engangsudgift på 457 millioner dollar udløst af nye skatteregler i USA fik Mattel et underskud efter skat på 281,3 millioner dollar.
I fjerde kvartal året før havde selskabet et overskud efter skat på 173,8 millioner dollar.
På børsen i New York har investorerne reageret på kvartalsregnskabet ved at sende kursen på Mattels aktier ned med over syv procent.
I 2017 mistede aktien 44 procent i værdi ifølge Reuters.