Det er populært at tage forbi Carlsbergs bryggeri. Antallet af besøgende steg sidste år med 25 procent.
Museumsbesøg med indlagte smagsprøver på øl er populære. Faktisk så meget, at antallet af besøgende på Visit Carlsberg steg med 25 procent sidste år.
- Med 157.500 gæster har vi for alvor slået vores navn fast som et af de steder, byens turister vil besøge, når de gæster hovedstaden, siger Lone Jensen, der er direktør for bryggeriets besøgscenter.
Det er danskere, svenskere og polakker, der især vælger at lægge en udflugtstur forbi det gamle bryggeri. Derudover er turister fra Rusland, Sydeuropa og Storbritannien i markant vækst.
- Vores autentiske bryggeroplevelse, de spændende udstillinger og gode museumsoplevelse kombineret med smagsprøver på Carlsbergs produkter er noget byens turister forstår at værdsætte, siger direktøren.
Selv om turisterne nu i højere grad tager ud og ser de gamle bryggeribygninger, er der dog lang vej til at nå alle de gæster, som eksempelvis Tivoli har. Her ligger det årlige besøgstal på over 3,7 millioner gæster.
Også erhvervslivet har fået øjnene op for Visit Carlsberg, der ligger ved Valby Bakke. Ikke så meget for at gå på museum men som frokostrestaurant og konferencested.
- Carlsberg Museum er Carl Jacobsens gamle glyptotek og som sådan et helt enestående sted til firmafrokoster og konferencer. I 2010 har vi opdateret stedet markant inden for områder som køkken, personale og særlige tilbud, siger Lone Johnsen.
Hun forventer, den udvikling vil fortsætte i år.
/ritzau/