Annonce
Erhverv

Vækst sikres med udsatte ledige

Marianne Lyngberg Nilsson (stående) fra Cabi slog fast, at der fra kunder og samarbejdspartnere bliver stillet større og større krav til virksomheders CSR-politik, hvilket også gør socialt ansvar i virksomheden til et afgørende konkurrenceparameter. Foto: Jan Knudsen

Projekt fokuserer på at få udsatte ledige til at bidrage med arbejdskraft i virksomheder, der i forvejen har vanskeligt til at rekruttere arbejdskraft.

Der er i nogle brancher på Lolland-Falster mangel på arbejdskraft. Ifølge projektleder og kompetencekonsulent Lise Damsbo Savic, Business Lolland-Falster, vil manglen på arbejdskraft i landsdelen blive mere udtalt de kommende år og vil også sprede sig til flere brancher.

Det var en af pointerne fra projektlederen, da Business Lolland-Falster i samarbejde med landsdelens to kommuner og netværkshuset Cabi havde inviteret lokale virksomheder til netværksmøde om projektet Rekruttering fra Kanten på Milling Hotel Søpark i Maribo.

Projektet fokuserer på at få udsatte ledige til at bidrage med arbejdskraft i virksomheder, der i forvejen har vanskeligt til at rekruttere arbejdskraft.

I mere end tre år har projektet eksisteret på Lolland-Falster, og i perioden har 1.303 borgere været en del af projektet, hvor det er lykkedes at få 29 procent af borgerne i beskæftigelse i intervallet fra få lønnede timer om ugen til fuldtidsbeskæftigelse.

- Det er en højere andel end andre steder i landet, påpeger projektleder Trine Thomsen, Cabi, som fortæller, at man i projektperioden foreløbig har været i kontakt med cirka halvdelen af landsdelens udsatte ledige.

- Det vil vi i høj betegne som en succes - ikke mindste set i lyset af, at projektet det seneste år har været vanskeliggjort af corona, siger hun.

Teamleder Trine Lynggaard (forrest til højre) fra Føtex i Nykøbing, fortalte om erfaringer med at ansætte udsatte ledige først i praktik og siden med lønnede timer. Foto: Jan Knudsen

Honorerer vækst

Budskabet på netværksmødet til virksomhederne lød blandt andet, at udsatte ledige kan sikre, at virksomheder får både hænder og kvalifikationer nok til at honorere vækst og afledte opgaver fra Femern-projektet.

- Ledere i små og større firmaer har udfordringer med at høste meromsætning, fordi de erfarne faglærte også skal vaske bilen, pakke ud og sortere affald. Løsningen kan for mange være at bruge spidskompetencer bedst muligt og investere i løsning af småopgaverne gennem ansættelse af udsatte ledige, sagde Trine Thomsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Holdopstillingen

Som Michael Gerhard Jensen, faglig koordinator i Jobcenter Guldborgsund påpegede, så handler det om at lave den rigtige holdopstilling og drog paralleller til fodboldverdenen.

- Man skal stå rigtigt på banen. Det vil sige, at vi ikke skal sætte holdets bedste angriber til at agere målmand. Det vil være spild af angriberens spidskompetencer. Så man skal i virksomhederne tænke i at stå rigtigt på banen, sagde han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stor succes

Helle Hansen, rengøringsleder i Lalandia, og teamleder Trine Lynggaard fra Føtex i Nykøbing, fortalte om deres erfaringer med at ansætte udsatte ledige først i praktik og siden med lønnede timer.

- Det er fantastisk at opleve, hvordan de er vokset i den periode, de har været hos os. De har fået selvtillid, og der er tale om stabile og loyale medarbejdere. Nogle af medarbejderne er nu faste afløsere i ordinær beskæftigelse, fortalte Helle Hansen, der beskriver projektet som en kæmpesucces.

Samme melding lød fra Trine Lynggaard.

- Vi har en udenlandsk ledig tilknyttet Quick Food i ialt 26 uger, hvor det var sprogbarrieren, der var den største udfordring. Men stille og roligt blev vedkommende løftet og er nu fastansat på 25 timer om ugen, fortalte hun.

Begge slog dog fast, at det er vigtigt, at man som arbejdsgiver udviser rummelighed og tålmodighed.

Marianne Lyngberg Nilsson fra Cabi slog desuden også fast, at der fra kunder og samarbejdspartnere bliver stillet større og større krav til virksomheders CSR-politik, hvilket også gør socialt ansvar i virksomheden til et afgørende konkurrenceparameter.

  • Marianne Lyngberg Nilsson (stående) fra Cabi slog fast, at der fra kunder og samarbejdspartnere bliver stillet større og større krav til virksomheders CSR-politik, hvilket også gør socialt ansvar i virksomheden til et afgørende konkurrenceparameter. Foto: Jan Knudsen
  • Teamleder Trine Lynggaard (forrest til højre) fra Føtex i Nykøbing, fortalte om erfaringer med at ansætte udsatte ledige først i praktik og siden med lønnede timer. Foto: Jan Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Fejrede årsdagen: Men en ville ikke ned og kigge

Lolland

Vil af med sine apoteker: - Vi har ikke holdt ferie i 10 år

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Politik

Regeringen sender kvart milliard til nødhjælp i Ukraine

Nykøbing

Slap A' for en fest: - Det var én stor overraskelse

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Trafik

Var totalt spærret: Gaffeltruck væltet på motorvejen

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Lolland

Skolekritik: Der er brug for økonomisk støtte

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Annonce
Annonce
Dølle

Masser af kontroller på vejene ved Dølle: Her er politiets status

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Lolland

Kritik af Lollands skolevæsen: Kommunen ser med stor alvor på det

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin