Annonce
Erhverv

Verdens shipping-lande svigter klimaet

Mærsks nye containerskib, "Majestic Maersk", som i januar 2015 var verdens største. Den globale shippingbranche skulle på forhandlinger i sidste uge have taget livtag med fragtskibenes klimabelastning inden et afgørende møde i FN's Søfartsorganisation 16.-20. november. Her skal indgås en international aftale om renere skibsfart. (Arkivfoto). Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

174 søfartsnationer kan ikke enes om en ambitiøs klimaaftale for skibe. Stor skuffelse hos Danske Rederier.

Det gik helt galt, da verdens søfartslande i sidste uge forhandlede om at sænke fragtskibes CO2-udledning.

- Vi er virkelig skuffede over det nedslående udfald, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for miljø i brancheforeningen Danske Rederier.

Forhandlingerne foregik mellem 174 lande i en arbejdsgruppe under FN's Søfartsorganisation, IMO. De skete over nettet på grund af coronaen.

Landene skulle enes om regler om bedre udnyttelse af brændstof per transporteret enhed i 2030.

- Men en stor gruppe af lande var ikke klar til at indføre et system, der faktisk også håndhæves og dermed garanterer reelle reduktioner, siger Maria Skipper Schwenn.

Den stærke modstand mod bindende regler og håndhævelse kom fra især Kina, Indien og Brasilien.

Søfart står for tre procent af verdens CO2-udledning.

- Man kunne godt blive enige om tekniske tiltag. Men det operationelle, altså hvordan man opererer skibet og laver en plan på hvert skib for at nå reduktionsmålet i 2030 - det ville man ikke gøre obligatorisk før 2026.

Det betyder, at man kommer alt for sent i gang. Der er ingen håndhævelse og ingen garanti for de lovede CO2-reduktioner i 2030. Branchen får heller ikke tilskyndelse til at udvikle renere brændstoffer, lyder det fra den danske rederiforening.

Målet var at nå frem til et udspil inden et afgørende møde i IMO's miljøkomité 16.-20. november. Det foregår også virtuelt.

Her skal medlemslandene omsider godkende globale regler om klimabelastningen fra skibsfart.

IMO's studier viser, at udledning af drivhusgas fra skibe kan vokse 50 procent inden 2050.

Danmark er verdens femtestørste shipping-nation. Danske redere vil med deres moderne flåder få stor konkurrencefordel af skrappe regler, når skibe inddeles i kategorier og får energimærker ligesom køleskabe.

- EU-landene trak i positiv retning med Australien, New Zealand, Canada og en række østater, der frygter oversvømmelse, siger Maria Skipper Schwenn.

Seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen, Rådet for Grøn Omstilling, kalder det "helt tydeligt, at IMO ikke er opgaven voksen".

- IMO er blevet en gentlemanklub for ældre diplomatiske herrer, der mødes et par gange årligt for at drøfte akademiske problemstillinger i stedet for at få tæmmet CO2-udledningen, mener han.

- Hvis skibsfarten skal opfylde Paris-aftalen, skal udledningen reduceres markant i 2030. Hvis intet gøres, stiger udledningen 15 procent. Med det nye forslag stiger den 14 procent. Det er fuldstændig latterligt.

Der er behov for regionale tiltag, hvor EU og USA lægger høj afgift på skibsfartens CO2 på flagneutral vis, mener seniorrådgiveren.

Morgenudsigt fra Lodstårnet på havnen i Aarhus, 20. maj 2020. Den globale shippingbranche forhandler i øjeblikket en international klimaaftale, der skal give renere skibstransport. (Arkivfoto) Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Et Maersk Line-skib fotograferet ud for København 12. februar 2013. Den globale shippingbranche er lige nu i forhandlinger, der i november skal ende med en international aftale om renere skibsfart. (Arkivfoto) Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
  • PLUS Knald eller fald for klimaaftale om søfart
    Mærsks nye containerskib, "Majestic Maersk", som i januar 2015 var verdens største. Den globale shippingbranche skulle på forhandlinger i sidste uge have taget livtag med fragtskibenes klimabelastning inden et afgørende møde i FN's Søfartsorganisation 16.-20. november. Her skal indgås en international aftale om renere skibsfart. (Arkivfoto). Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
  • PLUS Knald eller fald for klimaaftale om søfart
    Morgenudsigt fra Lodstårnet på havnen i Aarhus, 20. maj 2020. Den globale shippingbranche forhandler i øjeblikket en international klimaaftale, der skal give renere skibstransport. (Arkivfoto) Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
  • PLUS Knald eller fald for klimaaftale om søfart
    Et Maersk Line-skib fotograferet ud for København 12. februar 2013. Den globale shippingbranche er lige nu i forhandlinger, der i november skal ende med en international aftale om renere skibsfart. (Arkivfoto) Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Annonce
Annonce
Dølle

Sådan gik det: Dølle-formandens dom over et uforudsigeligt marked

Dølle

Galningen fra Give har en Dølle-brandert på ønskelisten

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Guldborgsund

Musiker og komponist Peter Abrahamsen er død

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Dølle

Anemone havde styr på fars prutter: Tyven var Preben Pølsesnak

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Regn skabte smat på pladsen - men nu skinner solen igen

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Annonce
Annonce
Dølle

Næsten historisk: - En af de dage med allerflest i teltet

Dølle

Ørkenens døtre og Mario Sisters glæder sig: - Vi har varmet lidt op hjemmefra

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Nykøbing

Jubel i Nykøbing: Nyslået Lotto-millionær

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?