Detailvirksomhederne har travlt op til påske, hvor forbrugerne køber stort ind.
Påskelam, påskeøl og påskeæg. De senere år har danskerne købt flere og flere påsketing, når højtiden nærmer sig, og den udvikling fortsætter ikke bare i år, den bliver endnu mere udtalt, hvis man skal tro detailvirksomheden Coop.
- Vi har mærket en endnu større interesse for påsken i år sammenlignet med tidligere år. Jeg vil tro, at salget er steget med omtrent 20 procent for os sammenlignet med sidste år, og det skal altså tages i forhold til, at vi har øget salget med cirka ti procent hvert år de seneste år, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør hos detailvirksomheden Coop, der blandt andet omfatter Kvickly, SuperBrugsen og Fakta. Det skriver Landbrug & Fødevarers netmagasin FoodCulture.dk
Også hos Dansk Supermarked, med blandt andet føtex, Bilka og Netto under sig, oplever man en rivende udvikling.
- De senere år har der været fremgang år for år, og vi satser på, at påsken i 2011 bliver bedre end for 2010, siger Finn Lund Andersen, HR og Kommunikationsdirektør hos Dansk Supermarked.
Ifølge cheføkonom hos Landbrug & Fødevarer, Leif Nielsen, er påsken en mulighed for at få et pusterum i arbejdslivet, og her er danskerne gode til at samle sig om madbordet.
- Samlingen af fridage som er knyttet til helligdage i påsken giver grundlag for rigtig mange familiekomsammener, og hvis noget er dansk, så er det, at vi sjældent mødes, uden at der er mad på bordet. Det er ikke udespisning, der boomer i påsken. Det er hjemmespisninig. Og når det skal være rigtig super, køber man ekstra gode kvalitetsvarer, og så stiger salget. Det tendens vil sikkert fortsætte, siger han til FoodCulture.dk
- Ritzau -