Det kan godt være, kampagnen er slut. Men der bliver langt fra stille og mennesketomt på de to sukkerfabrikker i Nykøbing og Nakskov frem mod næste års kampagne. Ja, faktisk vil der i en årrække være aktivitet på fabrikkerne året rundt, for begge fabrikker står foran store investeringer i opgraderinger.
Da Danske Sukkerroedyrkere holdt generalforsamling i sidste uge, fortalte fabriksdirektørerne Jesper Jeppesen fra Nykøbing og Allan Borreskov fra Nakskov om planerne. De ventes i løbet af de næste fem-seks år at koste over 600 millioner kroner.
Gasledningen
Investeringerne handler blandt andet om frem mod næste kampagne at blive koblet på gasledningen, så olie kan skiftes ud med naturgas og siden biogas. Men der er meget mere på vej.
På begge fabrikker skal fordamperstationerne optimeres, så de skal bruge mindre energi, og i Nakskov skal sukkerhuset ændres, forvarmerne skal optimeres og der er planer om - formentlig i 2028 - at lave en helt ny modtageplads. Først og fremmest skal den grav, roerne læsses af i, nedlægges.
- Den er ved at være slidt ned, fortalte Allan Borreskov og tilføjede, at det ikke er afgjort, hvordan den nye modtagelse skal indrettes.
I Nykøbing skal der blandt andet installeres en ny pulppresse (i 2025) og nye saftfiltre (i 2026).
Krav fra kunderne
- Hvis ikke vi havde CO2-afgiften, var det så blevet gennemført? spurgte en i forsamlingen.
Og det var det, forsikrede Allan Boreskov med henvisning til, at planen er fra før, der blev varslet en afgift på industriens CO2-udledninger.
- Det er klart, at det fremmer investeringerne, vi nu ser på, at man får en afgift. Men det har ikke været den drivende faktor, sagde Allan Borreskov og blev bakket op af Jesper Jeppesen, som påpegede, at også krav fra kunderne spiller ind:
- På den lange bane kan vi ikke sælge vores produkter, hvis vi har et stort CO2-aftryk. Coca Cola ville sige ”Hvis I vil sælge til os, skal I have et lille aftryk”.