Ministre forsikrer om, at Tyskland vil udbygge jerbanen til Femern.
Transportminister Lars Barfoed forsikrier nu om, at der ikke bliver problemer med kapaciteten og dermed også rentabiliteten på den faste forbindelse over Femern Bælt.
Det gør han i et svar til Dansk Folkepartis Kim Christiansen, der har bedt transportministeren om at forholde sig til udmeldingerne i tysk presse om, at Deutsche Bahn vil nedprioritere et ekstra spor på strækningen fra Bad Schwartau til Puttgarten og den faste forbindelse over Femern Bælt. dette på grund af den økonomiske sitiation i Tyskland.
I svaret henviser Lars Barfoed til, at Tyskland gennem en traktat om Femern-forbindelsen er forpligtiget til at sikre en tosporet forbindelse helt til Puttgarten. Ministeren siger i sit svar til Kim Christiansen:
"Tyskland skal sikre, at der er tilstrækkelig jernbanekapacitet på den enkeltsporede jernbane mellem Bad Schwartau nord for Lübeck og Puttgarden ved åbningen af Femern Bælt-forbindelsen, at jernbanen mellem Lübeck og Puttgarden er elektrificeret senest ved åbningen af den faste forbindelse over Femern Bælt og endelig at udbygge jernbanen mellem Bad Schwartau og Puttgarden til en dobbeltsporet, elektrificeret jernbane senest syv år efter åbningen af den faste forbindelse over Femern Bælt. Jeg har ikke grund til at betvivle, at Tyskland vil leve op til sine forpligtelser imedfør af den dansk-tyske traktat."
Også den tyske trafikminister forsikrer om, at jernbanen udbygges. Projektet har en fremtrædende plads i den tyske skinneanlægslov, understreger Peter Ramsauer i et interview i dagbladet Der Nordschleswiger. Dermed dementerer han, at en angiveligt hemmelig liste fra Deutsche Bahn over projekter, der skal spares væk, vil gå ud over Femern-forbindelsen.