Når du kører over den gamle Storstrømsbro, kan du nyde synet af broprojektet skride frem. Og allerede fra næste år er det planen, at de mange bilister kan tage turen over den nye Storstrømsbro.
Men den nye bro er langt fra det eneste, der sker i området. Vejdirektoratet er for et stykke tid siden blevet færdig med den nye rundkørsel ved Orehoved på Falster, som ellers flere gange er blevet forsinket.
Og med larmen fra de mange biler og tog skal husene i Orehoved skærmes. Det kommer til at ske med en 350 meter lang og tre meter høj støjskærm.
Mandag kom skærmen i udbud, og den kommende entreprenør kan byde på tre forskellige støjskærms-versioner.
Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
De tre versioner
En af versionerne er en traditionel variant med stålsøjler og kassetter med mineraluld. Den anden er en støjskærm med store stålbure, der kan fyldes med forskelligt materiale, såkaldte gabioner.
Niels Gottlieb, projektchef i VejdirektoratetVi har masser af jord, og det er godt at bygge med
Men den sidste er helt særlig. Den type er ikke blevet udbudt i Danmark, og formentlig heller ikke på verdensplan.
Den skal bestå af kalkstabiliseret lerjord, altså lerjord, der er stabiliseret med få procent brændt kalk. Kalken betyder, at jorden får en større styrke, og at den er vandafvisende.
Niels Gottlieb, projektchef i Vejdirektoratet, fremhæver, hvor unik den tredje version er.
- Løsningen er således helt ny og spændende og kan være en måde, hvorpå vi kan udnytte vores ressourcer bedre. En traditionel støjskærm er udført i både dyre og klimabelastende materialer, som stål, aluminium, beton, mineraluld og kunststof. Kan vi bruge vores overskudsjord, som nu er et affaldsprodukt og anvende det som en ressource, er det rigtig positivt i forhold til klima, miljø og økonomi. Vi har masser af jord, og det er godt at bygge med. I Danmark ”producerer” vi årligt mere end 15 millioner tons udgravet jord fra byggerier og andet som potentielt kan anvendes som byggemateriale, så potentialet er stort, siger han i pressemeddelelsen.
Den nye støjskærm på Falster udbydes mandag, og er udsprunget af et samarbejde mellem Vejdirektoratet, Region Hovedstaden, DTU og entreprenørfirmaet Holbøll, ressourcecenteret Remco og THI Dencker Arkitekter om udvikling og test af støjskærme ved anvendelse af lerjord.
- Vi håber, at så mange entreprenører som muligt har lyst til at byde på støjskærmen og håber også meget, at der i markedet er en lyst til og interesse for at bruge nye materialer som jord til støjskærmen. Med udbuddet her har vi taget hul på det, der kunne blive en af fremtidens støjskærmsløsninger med mere bæredygtige materialer, siger Niels Gottlieb.