Femern A/S har indsnævret den korridor, som Femern Bælt-forbindelsen skal bygges indenfor, hvilket betyder øst for færgehavnene.
Den faste Femern Bælt-forbindelse kommer til at ligge i en korridor øst for færgehavnene i Puttgarden og Rødbyhavn.
Det er konklusionen fra Femern A/S efter godt halvandet års forarbejde, hvor flere forskellige muligheder er blevet undersøgt, og det var den kendsgerning, de berørte lodsejere blev præsenteret for på et møde i Rødbyhavn i aftes.
- Blandt de undersøgte alternativer vurderer selskabet, at linjeføringskorridoren øst for færgehavnene vil medføre færrest påvirkninger på mennesker, kulturarv og miljø. Derfor vil linjeføringer i denne korridor udgøre grundlaget for det videre arbejde med projekteringen, hedder det fra Femern A/S.
Korridoren for kyst-kyst forbindelsen er omkring 1200 meter bred, og indenfor den ligger foreløbig både forslag til bro og tunnel. Broen ligger længst væk fra Rødbyhavn, mens tunnelen kommer tættere på.
Forslagene til linjeføringer i korridoren refererer til de to skitseprojekter for tunnel og bro, som Femern A/S netop har offentliggjort.
- Den eksakte linjeføring for projektet vil blive endeligt lagt fast, når myndighedstilladelsen i Tyskland er givet og Folketinget vedtager en anlægslov. Det ventes at ske i 2013, hedder det fra Femern A/S.
I alt har 20 forskellige linjeføringer for en tunnel og 16 forskellige linjeføringer for en bro været undersøgt. Femern A/S har undersøgt de mulige alternativer indenfor et fire til syv kilometer bredt område i Femern Bælt mellem Danmark og Tyskland. Det har således også været undersøgt, om den faste forbindelse skulle gå vest om Rødbyhavn, men den ide er frafaldet med det aktuelle udspil til korridoren.
Femern A/S har placeret et kort over korridoren med de indtegnede bro- og tunnelprojekter på sin hjemmeside - klik her for at se det.