Solar i Rødbyhavn slog dørene op for deres nye Projektcenter Femern.
RØDBYHAVN Torsdag åbnede virksomheden Solar deres Projektcenter Femern i Rødbyhavn med maner. Dørene blev slået op klokken syv, hvor der blev serveret morgenmad, og lidt senere var der pølser og andet godt fra en pølsevogn.
Områdets mange byggevirksomheder og håndværkere havde sammen med Solars nuværende og kommende kunder helt til klokken 14 til at møde ikke bare de ansatte hos Solar, men også Solars mange leverandører af maskiner og materiel.
Daglig leder i Rødbyhavn, Thomas Kaare Rasmussen - site manager er hans officielle titel, skipper kalder han sig selv for sjov - viser rundt.
Han forklarer, hvordan alt handler om, at kunderne hurtigst og lettest muligt kan få fat i maskiner, reservedele, skruer, arbejdshandsker og i det hele taget alt, der skal bruges på byggepladsen.
Thomas Kaare Rasmussen træffer man til hverdag mellem klokken syv og 15. Men kunderne har adgang til projektcentret hele døgnet.
- Hvornår er det lige, der pludselig går noget i stykker, eller hvornår er det lige, du tager den sidste skrue? Ofte klokken 15, griner han.
Eftersom byggepladsen ikke lukker klokken 15, tilbyder Solar sine kunder adgang til butikkens hylder døgnet rundt.
Ved hjælp af et adgangskort kan de gå på indkøb midt om natten og selv scanne de indkøbte varer og klikke sig ud igen.
Kan hurtigt nå frem
Og er de ønskede varer ikke lige på lager i Rødbyhavn, lover Thomas Kaare Rasmussen, at det kan de hurtigt komme.
- Vi har et stort lager i Brøndby og et endnu større i Vejen, så indenfor nogle timer, kan vi have tingene her, siger han.
De fleste af Solars bestillinger kommer online. Omkring 90 procent af bestillingerne fra Femern-virksomhederne foregår online. Bestilles der inden klokken 18, står varerne klar til udlevering klokken syv næste morgen. På landsplan er det omkring 80 procent af Solars salg, der bestilles online.
Solar leverer også et automatsystem, der kan holde styr på alt fra skruer og arbejdshandsker til fælles værktøj.
Kundelogistikchef Jesper G. Andersen forklarer, at hvis det fælles værktøj ligger i en automat, ved alle altid, hvor det er.
- Der bruges meget tid på byggepladser på at lede efter fællesværktøjet. Den tid sparer man her, forklarer han og demonstrerer, hvordan han ved hjælp af et kort kan få adgang til et bestillingspanel og vælge det værktøj eller den dims, han skal bruge. En låge åbner i automaten, og man kan tage det værktøj, man har bestilt.
- Når man er færdig, lægger man værktøjet tilbage igen, forklarer Jesper G. Andersen.
Alt skal dokumenteres
Automaten har desuden en funktion, der viser, hvis ikke værktøjet er korrekt kalibreret.
- Alt ved et byggeri i dag skal dokumenteres - også at man har brugt et korrekt kalibreret måleinstrument for eksempel, forklarer Jesper G. Andersen.
Skabet låser simpelthen for lågen, hvis ikke værktøjet er korrekt kalibreret.
- Vi har hele tiden fokus på, hvordan vi kan hjælpe vores kunder ude på sitet, fortæller Thomas Kaare Rasmussen.