Den faste forbindelse under Femern Bælt vil betyde, at der indsættes flere tog mellem København og den tyske storby via Lolland-Falster.
Med to tog i timen vil DSB opgradere forbindelserne mellem København og Hamburg betydeligt, når den faste Femern Bælt-forbindelse står klar.
Faktisk er vicedirektør Ove Dahl Kristensen, DSB, klar til at øge frekvensen inden:
- Der er ingen grund til at vente til 2020 med at rulle det hele ud, hedder det fra Ove Dahl Kristensen.
- Vi vil gerne samarbejde med Deutsche Bahn om at indsætte flere Intercitytog. Men Deutsche Bahn kører generelt med en meget lavere frekvens, og til gengæld med meget lange tog, hvor vi i DSB satser på højfrekvent trafik og kortere tog. Det diskuterer vi med vores tyske kollegaer, hedder det fra Ove Dahl Kristensen.
I dag er der halvanden time mellem hvert tog fra København til Hamburg om sommeren, og fire om dagen om vinteren. To afgange i timen vil således være en markant forøgelse.
- Jeg tror vi vil se en vækst i businesstrafikken mellem Hamburg og København når forbindelsen åbner, siger Ove Dahl Kristensen og henviser til den reduktion i rejsetiden, der kan opnås hvis det ender med en opgraderet jernbane til 200 kilometer i timen på den danske side:
Det gør det muligt at køre mellem København og Hamburg på tre timer - og yderligere halvanden time, hvis turen går til Berlin.