Annonce
Femern

Eksperter sår tvivl om sikkerhedsnet under Femern-forbindelsen

Foto: Illustration: Femern A/S, arkiv

Der er afsat så få penge til uforudsete ekstraregninger, at det er markant dårligere polstret end et helt almindeligt dansk motorvejsbyggeri, skriver Finans.

Danmarkshistoriens største anlægsprojekt, en rekordlang sænketunnel under Femern Bælt, har afsat så få penge til uforudsete ekstraregninger, at det er markant dårligere polstret end et helt almindeligt dansk motorvejsbyggeri, skriver Finans.

Det får flere eksperter til at tænde advarselslamperne. En af dem er Bent Flyvbjerg, der er professor på Oxford University, hvor han har analyseret økonomien og budgetoverskridelserne i mere end tusind internationale megaprojekter.

- Jeg kan med sikkerhed sige, at reserven på Femern-projektet er alt for lav. Budgettet bygger på urealistiske og overoptimistiske forventninger,siger Bent Flyvbjerg til Finans, og han tilføjer, at det vil kræve en grundig analyse for at kunne estimere, hvor mange milliarder Femern kommer til at mangle.

Usikkerhederne på Femern-projektet har været diskuteret i årevis, men på det seneste har Finans afdækket, at Femern står foran nye problemer, fordi man er ramt af nye forsinkelser og de store entreprenørkontrakter er ved at udløbe.

Samtidig har DR Nyheder sået ny tvivl om Femern-forbindelsens trafikprognoser, og Finans har afsløret selskabets brug af fiktive indtjeningsgevinster.

Ud af Femerns budget på 52,6 mia. kr. har Femern A/S afsat 7 mia. kr. - svarende til 16 pct. - i reserve til de uventede ekstraregninger, som stort set altid rammer megaprojekter.

Et forskningsprojekt fra Oxford University viser, at 48 internationale tunnelprojekter i gennemsnit har overskredet budgettet med 36 pct.

I Tyskland, hvor godkendelseprocessen er en ekstra stor udfordring, er store infrastrukturprojekter i snit blevet ramt af omkostningsstigninger på 73 pct. ifølge en undersøgelse fra det tyske universitet Hertie School.

Også i Danmark har man haft problemer med store budgetoverskridelser, og for at være polstret til de uventede ekstraregninger kræver Finansministeriet 30 pct. i reserve på helt almindelige byggerier af nye motorveje og letbaner.

Det er der imidlertid ikke brug for, når man skal bygge verdens suverænt længste sænketunnel ifølge Femern A/S og Transportministeriet.

Ingen af parterne vil stille op til mundtligt interview, men i skriftlige svar argumenterer man for, at projektets risici er velanalyseret af Femern A/S og konsulentvirksomheden EY. Og så argumenterer man med, at reserven kan reduceres markant, fordi der er indgået kontrakter med faste priser på langt størstedelen af anlægsarbejdet, skriver Finans.

  • Foto: Illustration: Femern A/S, arkiv
Annonce
Annonce
Annonce
Dølle

Sådan gik det: Dølle-formandens dom over et uforudsigeligt marked

Dølle

Galningen fra Give har en Dølle-brandert på ønskelisten

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Guldborgsund

Musiker og komponist Peter Abrahamsen er død

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Dølle

Anemone havde styr på fars prutter: Tyven var Preben Pølsesnak

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Regn skabte smat på pladsen - men nu skinner solen igen

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Annonce
Annonce
Dølle

Næsten historisk: - En af de dage med allerflest i teltet

Dølle

Ørkenens døtre og Mario Sisters glæder sig: - Vi har varmet lidt op hjemmefra

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Nykøbing

Jubel i Nykøbing: Nyslået Lotto-millionær

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?