Professor kritiserer mangel på både dansk og tysk transport-satsning i forbindelse med byggeriet af Femern-forbindelsen.
“Det ligner noget fra min barndoms kort over det indre Afrika i 1950´erne: Hvid plet...”
Professor Christian Wichmann Matthiessen, Københavns Universitet, var både sarkastisk og uhyre klar i mælet, da han i denne uge på Hotel Saxkjøbing kom med en række anbefalinger og konstateringer til cirka 100 danske og tyske deltagere i Femern Bælt-konferencen, som markede afslutningen på tre års Interreg sararbejde.
Og starten på det fremtidige samarbejde - ikke mindst.
Bemærkningen om “hvide pletter” faldt i forbindelse med Christian Wichmann Matthiessens kritik af “hullerne” i de transporttekniske løsninger, som er lagt frem i forbindelse med Femern-projektet.
Professoren er hovedmanden bag den omfattende rapport “Den faste Femern Bælt-forbindelse: Regionale Udviklingspersektiver”, og det var resultaterne herfra, som dannede grundlaget for hans indlæg på konferencen.
"Den hvide plet” er helt specifikt Danmarks manglende planer om at blive en del af det internationale net af højhastigheds-tog.
- Jeg har selv siddet med i regeringens infrastruktur-komité. Her forhørte jeg mig om planerne for danske højhastigheds-tog. Jeg fik udleveret knap et par sider, som åbenlyst var lavet af yngste medarbejdere...Det er tæt på at være dadelværdigt og kritisabelt, konstaterer Christian Wichmann Matthiessen, som indtrængende opfordrer til, at man politisk ser at få diskussionen om hurtig-tog i gang hurtigst muligt.
Det gælder også et par andre - efter hans opfattelse - ganske alvorlige transporttekniske problemer, som fik den særdeles forståelige og meget lidt akademiske kommentar: Uha.uha...
- Man investerer i 119 kilometer dobbelstporet elektrificeret jernbane fra Ringsted til Rødbyhavn. Men ingen forbedring over Storstrømmen. Uha-uha, konkluderede Christan Wichmann Matthiessen.