Annonce
Femern

FEMERN-KRITIKER: TRAFIKGRUNDLAGET ER KOLLAPSET

Mens byggeriet af Femern-tunnellen skrider frem, består bekymringen for økonomien hos Hans Schjær-Jacobsen, der har skrevet til Folketingets transportudvalg. Fotografiet her er fra mandag, hvor transportminister Trine Bramsen besøgte byggepladsen sammen med de tre tidligere transportministre Helge Mortensen (S), Sonja Mikkelsen (S) og Lars Barfoed (K). Foto: Jan Knudsen
Der er langt mindre trafik på Rødby-Puttgarden, end der er forudsat i beregningerne af økonomien i Femern-forbindelsen, advarer civilingeniør.

FEMERN BÆLT: "Trafikgrundlaget for Femern-tunnellen er kollapset"

Sådan skriver civilingeniør Hans Schjær-Jacobsen i et opråb til Folketingets Transportudvalg. Her advarer han om, at prognoserne for, hvor mange biler der vil komme til at køre gennem tunnellen, er alt for højt sat. Og at det derfor vil komme til at tage meget længere tid end forudsat, før billetindtægterne kan betale regningen for byggeriet.

Anlægsloven for tunnelbyggeriet byggede på en trafikprognose fra 2014. Den gang forventede man, at tunnellen skulle åbne i 2022, og at der i året før åbningen - altså i 2021 - ville være to millioner biler, der krydsede bæltet.

Annonce

Sådan er det dog langt fra gået. Som Hans-Schjær-Jacobsen skriver til transportpolitikerne:

"Der kom kun 0,7 millioner biler. Den fremtidige indtægt fra personbiltrafikken i tunnellen er nu alvorligt truet. Der er således al mulig grund til at antage, at projektets tilbagebetalingstid beregnet til 28 år kommer til at overskride 50 år."

I grafen her har Hans Schjær-Jacobsen indtegnet, hvor mange personbiler, færgerne har sejlet over Femern Bælt i årene 2000 til 2021 - og (med stiplet linje) indtegnet de prognoser, Femern-forbindelsens økonomi er baseret på.

Skal vokse fra 0,7 til 2,2

Arbejdet med at bygge tunnellen blev som bekendt forsinket flere gange på grund af behandlingen af klager i Tyskland, så planen er nu, at tunnellen skal åbne i 2029.

Forsinkelserne i forhold til den oprindelige beregning førte til, og der i 2020 blev der lavet en fremskrivning af trafikprognosen med en forventning om, at tunnellen skulle åbne i 2028. Nu regner man så med, at det først bliver i 2029, men i fremskrivningen lød det, at der i 2028 skulle køre 2,2 millioner personbiler gennem tunnellen.

Trafikken skal altså øges ganske markant fra de 0,7 millioner biler sidste år.

"I perioden 2021-2028 skal personbiltrafikken stige med godt 200 procent for at leve op til frenskrivningens tal", skriver Hans Schjær-Jacobsen i sit notat.

Annonce

Shopping og ny færge

Hans Schjær-Jacobsen har været professor på Danmarks Tekniske Universitet, DTU, driver konsulentfirmaet RD&I Consulting og har i årevis argumenteret for, at trafikprognoserne er for optimistiske.

Et af kritikpunkterne, som han gentager i sit nye notat, er, at omkring en tredjedel af den nuværende trafik udgøres af shoppingkunder. Altså rejsende, der køber en billig billet for at rejse frem og tilbage samme dag og handle toldfrit.

Men man kan ikke forvente, at alle disse rejsende også vil tage på de ture gennem tunnellen, hvis de skal betale fuld pris. En anden usikkerhed i trafikprognoserne er, at de bygger på, at færgedriften indstilles. Men senest har Scandlines bestilt en ny, eldrevet færge, der skal indsættes i 2024. Den bygges til at fragte lastbiler, men kan omstilles til personbiler, påpeger Hans Schjær-Jacobsen.

Annonce

Lav en ny analyse

Han tager i sit notat højde for, at coronapandemien har haft en meget kraftig indflydelse på trafikken i al almindelighed og Rødby-Puttgardens i særdeleshed. Men han påpeger, at trafikken allerede i 2019 - før pandemien - lå cirka en halv million personbiler under det, der var forventet i prognosen fra 2014.

"Det store spørgsmål er, hvornår trafikken finder tilbage til det niveau, der svarer til, at der ikke har været en corona-pandemi", skriver Hans Schjær-Jacobsen.

Det har det tyske konsulentfirma Intraplan Consult forsøgt at besvare i en rapport fra juni 2020, og her er konklusionen, at der ikke er grund til at tvivle på, at trafikprognoserne kommer til at holde stik.

Men den tvivl har Hans Schjær-Jacobsen altså, og han opfordrer Folketingets transportudvalg til at få udarbejdet en revideret og opdateret analyse af Femern-forbindelsens økonomi.

Annonce

Projektet er robust

I Transportministeriet lader pressechef Martin Hein forstå, at transportminister Trine Bramsen (S) ikke umiddelbart har kommentarer til henvendelsen, men at Folketingets transportudvalg må henvende sig, hvis det mangler oplysninger.

Og hos Femern A/S tager man også Hans Schjær-Jacobsens henvendelse med ro.

- Femern-projektet er nu som før finansiel robust, og velkendte synspunkter fra Hans Schjær-Jacobsen ændrer på ingen måde på det, siger kommunikationschef Morten Kramer Nielsen.

Annonce
Politik

BYRÅDSMEDLEM OM URO I NYE BORGERLIGE: - DET ER EN OMBRYDNINGSTID

Annonce
Annonce
Politik

BYRÅDSMEDLEM OM URO I NYE BORGERLIGE: - DET ER EN OMBRYDNINGSTID

Vejr

DEN VÅDESTE JANUAR I MANGE ÅR: SÅ MEGET REGN FALDT DER HOS OS

112

POLITIET TILKALDT: TRUEDE MED AT RIVE HOVEDET AF 64-ÅRIG

112

KØRTE 152 KM/T I 90-ZONE

Indland

HOSPITALSANSATTE HAR REKORDHØJT SYGEFRAVÆR

Lolland

ROST RESTAURANT LUKKER

Lolland

INTERNATIONAL HÆDER TIL LOKAL SUCCES

Sport

NFH DUKKET I EGEN HULE

112

DOM I SAG OM OPHOLDSSTED: DET MENER ANKLAGEREN

Erhverv

DERFOR LUKKER KVICKLY OG SUPERBRUGSEN

112

VOLD OG TVANG PÅ OPHOLDSSTED: NU ER DOMMEN FALDET

Indland

MINISTER ÅBNER FOR AT LADE PRIVATHOSPITALER LAVE SPECIALOPERATIONER

Erhverv

DET SKER DER MED DIN LOKALE KVICKLY OG SUPER BRUGSEN

Lolland

SÅ ER DET NU: SYDHAVSSTAFET ÅBNER FOR TILMELDING

Annonce
112

STOPPET VED FÆRGEN: NU RISIKERER HAN EN LANGVARIG FÆNGSELSSTRAF

112

CHAUFFØR FÆNGSLET: HAVDE OVER 738.000 PILLER MED I BILEN

Guldborgsund

AFFALD SKAL BLIVE PÅ STRAND

Lolland

FORMAND RASER: VIL IKKE LUGE UKRUDT

112

75 TAGET I FARTKONTROLLER

Lolland

Skole med højt til loftet

Ugeavisen Guldborgsund

MANGE PLANER HOS GALLERI

112

HAN HAVDE KØBT DEN, MEN POLITIET TOG DEN ALLIGEVEL

Lolland

- MAN KAN IKKE SE EN PIND!

112

BIL I FLAMMER PÅ PENDLERPLADS

112

LOKALTOG RØGET AF SPORET

Erhverv

SÅ MANGE STILLINGER NEDLÆGGES

112

VESTAS-ANSATTE FÅR ROS EFTER BRAND

Vejret

STORMFULD AFTEN FORUDE

Guldborgsund

KÆMPEKRAN SKAL HJÆLPE BROBYGGERI

Indland

TID TIL TJEK: LUS GØR COMEBACK EFTER CORONA-ÅRENE

Guldborgsund

OMBEJLET GÅRD: - DET ER GÅET LIDT AMOK

Udland

DET ER SNART SLUT MED AT GÅ UD AT SE PÅ STJERNER

112

VEJ IGEN FARBAR EFTER LUKKET SPOR

Guldborgsund

- DER ER RIGTIG MEGET PÅ VEJ

Annonce
Annonce
Sport

SYDHAVSØERNE VINDER NØGLEKAMP

Ugeavisen Guldborgsund

Først Ikast hjemme og så en tur til Balkan

112

STAK AF FRA TOTALT PROPPET BUS

Verdensmestre

BERØRT FINALEHELT HAR KÆMPET FOR AT HOLDE MODET OPPE

Ugeavisen Lolland

Overfiskning sendte ”Viking” til Rødbyhavn

Sport

NFH FIGHTER SIG TIL VIGTIG UDESEJR

Guldborgsund

UNGE PÅ FORSØRGELSE SKAL HAVE GARANTI

Lokal nyt

STOR LOKAL OPBAKNING TIL LANDSDÆKKENDE BEDEDAGS-PROTEST

Guldborgsund

- DET GÅR FREMRAGENDE

Lolland

BRAND PÅ PLEJECENTER: STRØMMEN VIRKER STADIG IKKE

Guldborgsund

NEDRIVNING: - VI ER KLAR TIL AT HOLDE LIDT IGEN

Guldborgsund

MASSIV INTERESSE: DU SKAL IKKE VENTE FOR LÆNGE

Lolland

HOV ... VANDET FORSVANDT

Guldborgsund

VERDENSBERØMT LOKAL KUNSTNER INDGÅR AFTALE MED FESTIVAL