Annonce
Femern

FEMERN-KRITIKER: TRAFIKGRUNDLAGET ER KOLLAPSET

Mens byggeriet af Femern-tunnellen skrider frem, består bekymringen for økonomien hos Hans Schjær-Jacobsen, der har skrevet til Folketingets transportudvalg. Fotografiet her er fra mandag, hvor transportminister Trine Bramsen besøgte byggepladsen sammen med de tre tidligere transportministre Helge Mortensen (S), Sonja Mikkelsen (S) og Lars Barfoed (K). Foto: Jan Knudsen
Der er langt mindre trafik på Rødby-Puttgarden, end der er forudsat i beregningerne af økonomien i Femern-forbindelsen, advarer civilingeniør.

FEMERN BÆLT: "Trafikgrundlaget for Femern-tunnellen er kollapset"

Sådan skriver civilingeniør Hans Schjær-Jacobsen i et opråb til Folketingets Transportudvalg. Her advarer han om, at prognoserne for, hvor mange biler der vil komme til at køre gennem tunnellen, er alt for højt sat. Og at det derfor vil komme til at tage meget længere tid end forudsat, før billetindtægterne kan betale regningen for byggeriet.

Anlægsloven for tunnelbyggeriet byggede på en trafikprognose fra 2014. Den gang forventede man, at tunnellen skulle åbne i 2022, og at der i året før åbningen - altså i 2021 - ville være to millioner biler, der krydsede bæltet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sådan er det dog langt fra gået. Som Hans-Schjær-Jacobsen skriver til transportpolitikerne:

"Der kom kun 0,7 millioner biler. Den fremtidige indtægt fra personbiltrafikken i tunnellen er nu alvorligt truet. Der er således al mulig grund til at antage, at projektets tilbagebetalingstid beregnet til 28 år kommer til at overskride 50 år."

I grafen her har Hans Schjær-Jacobsen indtegnet, hvor mange personbiler, færgerne har sejlet over Femern Bælt i årene 2000 til 2021 - og (med stiplet linje) indtegnet de prognoser, Femern-forbindelsens økonomi er baseret på.

Skal vokse fra 0,7 til 2,2

Arbejdet med at bygge tunnellen blev som bekendt forsinket flere gange på grund af behandlingen af klager i Tyskland, så planen er nu, at tunnellen skal åbne i 2029.

Forsinkelserne i forhold til den oprindelige beregning førte til, og der i 2020 blev der lavet en fremskrivning af trafikprognosen med en forventning om, at tunnellen skulle åbne i 2028. Nu regner man så med, at det først bliver i 2029, men i fremskrivningen lød det, at der i 2028 skulle køre 2,2 millioner personbiler gennem tunnellen.

Trafikken skal altså øges ganske markant fra de 0,7 millioner biler sidste år.

"I perioden 2021-2028 skal personbiltrafikken stige med godt 200 procent for at leve op til frenskrivningens tal", skriver Hans Schjær-Jacobsen i sit notat.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Shopping og ny færge

Hans Schjær-Jacobsen har været professor på Danmarks Tekniske Universitet, DTU, driver konsulentfirmaet RD&I Consulting og har i årevis argumenteret for, at trafikprognoserne er for optimistiske.

Et af kritikpunkterne, som han gentager i sit nye notat, er, at omkring en tredjedel af den nuværende trafik udgøres af shoppingkunder. Altså rejsende, der køber en billig billet for at rejse frem og tilbage samme dag og handle toldfrit.

Men man kan ikke forvente, at alle disse rejsende også vil tage på de ture gennem tunnellen, hvis de skal betale fuld pris. En anden usikkerhed i trafikprognoserne er, at de bygger på, at færgedriften indstilles. Men senest har Scandlines bestilt en ny, eldrevet færge, der skal indsættes i 2024. Den bygges til at fragte lastbiler, men kan omstilles til personbiler, påpeger Hans Schjær-Jacobsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Lav en ny analyse

Han tager i sit notat højde for, at coronapandemien har haft en meget kraftig indflydelse på trafikken i al almindelighed og Rødby-Puttgardens i særdeleshed. Men han påpeger, at trafikken allerede i 2019 - før pandemien - lå cirka en halv million personbiler under det, der var forventet i prognosen fra 2014.

"Det store spørgsmål er, hvornår trafikken finder tilbage til det niveau, der svarer til, at der ikke har været en corona-pandemi", skriver Hans Schjær-Jacobsen.

Det har det tyske konsulentfirma Intraplan Consult forsøgt at besvare i en rapport fra juni 2020, og her er konklusionen, at der ikke er grund til at tvivle på, at trafikprognoserne kommer til at holde stik.

Men den tvivl har Hans Schjær-Jacobsen altså, og han opfordrer Folketingets transportudvalg til at få udarbejdet en revideret og opdateret analyse af Femern-forbindelsens økonomi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Projektet er robust

I Transportministeriet lader pressechef Martin Hein forstå, at transportminister Trine Bramsen (S) ikke umiddelbart har kommentarer til henvendelsen, men at Folketingets transportudvalg må henvende sig, hvis det mangler oplysninger.

Og hos Femern A/S tager man også Hans Schjær-Jacobsens henvendelse med ro.

- Femern-projektet er nu som før finansiel robust, og velkendte synspunkter fra Hans Schjær-Jacobsen ændrer på ingen måde på det, siger kommunikationschef Morten Kramer Nielsen.

  • RØD trafikminister Trine Bramsen 19
    Mens byggeriet af Femern-tunnellen skrider frem, består bekymringen for økonomien hos Hans Schjær-Jacobsen, der har skrevet til Folketingets transportudvalg. Fotografiet her er fra mandag, hvor transportminister Trine Bramsen besøgte byggepladsen sammen med de tre tidligere transportministre Helge Mortensen (S), Sonja Mikkelsen (S) og Lars Barfoed (K). Foto: Jan Knudsen
  • I grafen her har Hans Schjær-Jacobsen indtegnet, hvor mange personbiler, færgerne har sejlet over Femern Bælt i årene 2000 til 2021 - og (med stiplet linje) indtegnet de prognoser, Femern-forbindelsens økonomi er baseret på.
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Endnu en nedtur i Parken - Nykøbing FC kan ikke score mål

Guldborgsund

Endnu et tomt butikslokale får nyt liv: Martin udvider butikken

Sport

Efter tre store øretæver: - Synes vi havde fortjent mere mod AB

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

Lolland

De er blandt Danmarks bedste

112

Fulde og fartglade bilister stoppet

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Annonce
Annonce
Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier