Annonce
Femern

Femern-loven er blevet ændret

Staten er nødt til at efterleve EU-Kommissionens afgørelse, fastslog transportminister Benny Engelbrecht. Foto: Jan Knudsen, arkivfoto

EU-Kommissionens afgørelse om statsstøtte har tvunget staten til at revidere lov. Det udløste debat.

FEMERN BÆLT Mens store pramme, gravemaskiner og mænd i arbejdstøj er i fuld gang med at anlægge havn og moler til Femern-forbindelsen, har et flertal i Folketinget vedtaget at ændre den lov, der er grundlaget for hele arbejdet. Lovændringen er en konsekvens af Scandlines' mange klager over byggeriet.

Klagerne førte til, at EU-Kommissionen i marts 2020 traf en ny afgørelse om den danske stats støtte til byggeriet. Nu blev der stillet nye betingelser. Statsstøtten måtte ikke være ubegrænset - hverken i kroner eller i løbetid - Femern A/S skulle betale provision for lånet, og endelig måtte Femern A/S først udlodde udbytte til A/S Femern Landanlæg, når statsstøtten er ophørt.

Den afgørelse har Folketinget skullet implementere i loven, og det har krævet den gængse procedure, hvor lovændringen har været i høring, er blevet udvagsbehandlet og er blevet første-, anden- og tredjebehandlet i Folketingssalen.

Ikke noget at komme efter

Ved førstebehandlingen tog flere transportordførere ordet og udtrykte deres opbakning til ændringen. Det gjaldt eksempelvis Kristian Pihl Lorentzen (V).

- Med de ændringer, vi gennemfører med loven her, retter vi ind efter Europa-Kommissionens afgørelse, så der ikke er noget at komme efter, om jeg så må sige. For det skal der jo selvfølgelig ikke være i sådan nogle projekter, sagde han og fastslog, at ændringen ikke skaber nogen usikkerhed om økonomien.

- På ingen måde. Finansieringen er fortsat robust. Der er afsat solide reserver. Vi er stadig væk i det, vi kalder grønt område, med hensyn til tilbagebetalingstid, fastslog han.

Knap så begejstret var Hans Kristian Skibby (DF).

- Det er selvfølgelig ikke positivt, at det måske ender med en gennemsnitligt lidt dyrere finansiering, i og med at en statsprovision på 0,5 procent måske ville have været bedre for projektets tilbagebetalingstid end en statsprovision på de 2 procent, som Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelse jo har præciseret. Men det ændrer ikke på, at vi selvfølgelig i Dansk Folkeparti er indforstået med, at det her er helt, som det skal være. Det er noget, der gennemføres, sådan som vi er nødt til at gøre det, sagde han og tilføjede, at finansieringen ser fornuftig ud.

I marts 2020 satte Kommissionen grænser for statsstøtten til Femern A/S, der altså ikke længere måtte være ubegrænset. Afgørelsen rummede tre elementer:
o Nu må Femern A/S maksimalt få statslån og lån med statsgaranti for 69,3 milliarder kroner i løbende priser. Og senest 16 år efter, at tunnelen er åbnet, skal gælden være tilbagebetalt eller statsstøtten afviklet.
o Femern A/S skal også betale to procent i provision for lånene med statsgaranti og for statslige genudlån.
o Og for det tredje må Femern A/S først betale udbytte til A/S Femern Landanlæg, når statsstøtten er ophørt - altså når gælden er tilbagebetalt eller statsstøtten afviklet på anden vis.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En del bøvl

Også Anne Valentina Berthelsen (SF) gav sin støtte til lovændringen.

- Der har unægtelig været en del bøvl med det her byggeri, og der vil formentlig også være det i fremtiden, men lige det her, altså at vi får implementeret den her statsstøtteafgørelse, bakker vi selvfølgelig fuldt ud op om, fastslog hun.

Fra Det Konservative Folkeparti var det ikke transportordføreren, men Merete Scheelsbeck, der bekendtgjorde sit partis støtte til lovændringen.

- Godkendelsen er en forudsætning for, at vi kan begynde arbejdet på det fantastiske Femernprojekt, som vi i Det Konservative Folkeparti er meget stolte af og meget glade for. Og derfor støtter vi naturligvis lovforslaget, sagde hun.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Har stævnet kommissionen

Også Ole Birk Olesen (LA) støttede ændringen, og til sidst rundede transportminister Benny Engelbrecht (S) af. Han bekendtgjorde, at der i Bruxelles fortsat bliver set på Femern-forbindelsen og statsstøtten.

- Fra dansk side har vi grundlæggende svært ved at se, hvordan anlæg af en fast forbindelse med vej og bane under Femern Bælt kan være omfattet af EU's statsstøtteregler, og derfor har regeringen også stævnet kommissionen for dele af afgørelsen med henblik på at slå fast, at indlæg af brugerbetalt offentlig infrastruktur ikke er en økonomisk aktivitet, som er omfattet af EU's statsstøtte- regler. Men det er i sagens natur også sådan, at der kan gå rigtig mange år, førend der blev afsagt en endelig dom i den sag, og derfor er vi her og nu nødt til at efterleve kommissionens statsstøtteafgørelse, og derfor har vi fremsat det her lovforslag, som vi behandler nu, der skal implementere de krav, som kommissionen stiller. Det afgørende er, at vi nu er kommet i gang med at bygge forbindelsen og har mulighed for at finansiere anlægsudgifterne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stemte for ved en fejl

Da lovforslaget blev anden- og tredjebehandlet, var der ikke nogen politikere, der tog ordet - lovforslaget blev vedtaget med støtte fra Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, SF, De Radikale, De Konservative og Liberal Alliance.

Ved en fejl stemte Enhedslistens Pernille Skipper også for, mens resten af partiet - og deriblandt lokalt valgte Christian Juhl - undlod at stemme. Også Nye Borgerlige og løsgængeren Susanne Zimmer undlod at stemme.

Læs også artiklen: "LA: Femern-forbindelsen bliver en pengemaskine"

  • Staten er nødt til at efterleve EU-Kommissionens afgørelse, fastslog transportminister Benny Engelbrecht. Foto: Jan Knudsen, arkivfoto
Annonce
Femern

Medie: 41-årig dræbt i ulykke på Femern-byggeplads

Annonce
Annonce
Dølle

Claus må "skjule sin identitet": - Jeg blev ked af det, da jeg hørte det

Sport

Så skete det endelig - Nykøbing FC tog en kæmpe skalp

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

112

21-årigs sindssyge kørsel: Vaskeægte vanvid

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Mette sælger dem, men hvem i alverden køber dem i maj?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

112

Niels-Christian blev jagtet gennem mark: Så brød helvede løs

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Annonce
Annonce
Dølle

Tilfreds Dølle-formand: Det overrasker mig

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Indland

86.000 danskere er afhængige

112

Fik slag i hovedet på marken

Dølle

- De kalder mig da Tine Tiskone

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet