Annonce
Femern

Femern-projektet tager mere form

. Foto: Anders Knudsen

Folketidende fotograf Anders Knudsen har været i luften over Rødbyhavn, hvor det er meget tydeligt, at Femern-projektet er i fuld gang.

RØDBYHAVN Femern Bælt-projektet på den sydlollandske kyst er et af Europas mest omfattende anlægsprojekter nogensinde. Det 55 milliarder store anlægsprojekt blev officielt skudt i gang 1. januar, men har reelt været påbegyndt for flere år siden.

Eksempelvis lagde entreprenørselskabet Fehmarn Belt Contractors, FBC, de første sten til den nye kystlinje, der nu træder tydeligt frem. Det samme gør den kæmpemæssige arbejdshavn øst for Rødbyhavn, der forventes at stå færdig i slutningen af i år.

Havnen skal forsyne byggepladsen ved Rødbyhavn under hele byggeriet og håndtere udskibningen af de færdige tunnelelementer i Femern Bælt. I øjeblikket etableres produktionsfaciliteterne til tunnelen - tunnelelementfabrikken og en by til tunnelarbejdere.

En lang række aktører er eller har allerede været involveret i Danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

Det gælder i første omgang bygherren Femern A/S, entreprenørkonsortierne Fehmarn Belt Contractors, FBC, og Femern Link Contractors, FLC, samt en lang række underentreprenører og leverandører. Mere end 70 danske virksomheder, hvor en lang rækker er lokale, har i større eller mindre grad løst opgaver i forbindelse med Femern-projektet indtil videre.

Når Femern Bælt-tunnelen efter planen står færdig om otte år, så er det en 18 kilometer lang sænketunnel, der vil forbinde Rødbyhavn med Fehmarn i Tyskland.

Udover selve sænketunnelen består Femern Bælt-forbindelsen af landanlæg på dansk og tysk side. Jernbanen på begge sider af Femern Bælt opgraderes til to elektrificerede spor og forberedes til hastigheder på op til 200 kilometer i timen.

Når tunnelen står færdig, vil det gøre det muligt at rejse mellem Hamborg og København i tog på under tre timer. Forbindelsen brugerfinansieres efter samme model som Storebælt og Øresund, hvor projektet har en tilbagebetalingstid på 28 år inklusive opgraderinger til jernbanen mellem Ringsted og Rødby, der også finansieres via overskuddet fra tunnelen.

. Foto: Anders Knudsen
. Foto: Anders Knudsen
. Foto: Anders Knudsen
. Foto: Anders Knudsen
. Foto: Anders Knudsen
  • . Foto: Anders Knudsen
  • . Foto: Anders Knudsen
  • . Foto: Anders Knudsen
  • . Foto: Anders Knudsen
  • . Foto: Anders Knudsen
  • . Foto: Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
Dølle

12 Dølle-gæster måtte have hjælp: Fire bragt til sygehuset

Maribo

Frygter kolde radiatorer: Umuligt at levere nok varme

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Guldborgsund

Legendarisk kromutter: - Jeg har absolut ingen planer om at stoppe

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Dølle

Sådan gik det: Dølle-formandens dom over et uforudsigeligt marked

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Dølle

Galningen fra Give har en Dølle-brandert på ønskelisten

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Musiker og komponist Peter Abrahamsen er død

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Anemone havde styr på fars prutter: Tyven var Preben Pølsesnak

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle