Længere anlægsperiode for femernbælt forbindelsen kan blive en lokal gevinst.
Når Femern A/S nu går til entreprenørerne for at få billigere priser på byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen, kan en af følgerne blive en længere anlægsperiode - hvis der eksempelvis bygges et mindre produktionsanlæg til tunnelelementerne.
- For mig gør det ikke noget, hvis anlægsperioden strækker sig over evig tid, siger borgmester Holger Schou Rasmussen (S), Lolland Kommune.
- En forlængelse af byggeperioden vil ikke være til ulempe for kommunen, supplerer formanden for kommunens tekniske udvalg, Henrik Høegh (V).
Han peger på, at en længere anlægsperiode giver flere år, hvor der er noget at rive i for lokale virksomheder.
Heller ikke formanden for 3F Midtlolland, Jørgen Erik Kozak Nielsen, er så bekymret for en mindre udsættelse af igangsætningen af projektet.
Forlængelsen af byggeperioden kan meget vel blive et resultat af bestræbelserne på at få sænket prisen på Femern Bælt-tunnelen.
Læs mere om konsekvenserne for en forlænget byggeperiode i onsdagens udgave af Folketidende, hvor du også kan læse, at Lolland Kommune selv skal skaffe de omkring 50 millioner, det koster at forberede motorvejsaftalen ved Maribo.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed