Annonce
Femern

Flere vil gerne bygge ny bro - men prisen stiger

Klapbroen over Guldborgsund skal suppleres med en "ekstra" klapbro på sydsiden til et nyt jernbanespor. Foto: Anders Knudsen

Lettelse i Banedanmark efter første runde i licitation til byggeri af ekstra jernbanebro over Guldborgsund.

NYKØBING Den gode nyhed er, at der trods anlægs-boom faktisk er adskillige virksomheder og konsortier, som har lyst til at kaste sig over opgaven med at lave en "ekstra" bro ved siden af den nuværende Kong Frederik IXs Bro over Guldborgsund mellem Nykøbing og Sundby.

Den lidt dårligere besked er, at meget peger i retning af, at prisen for det ekstra jernbanespor kan blive mærkbart højere end det foreløbige budgetoverslag på 250 millioner kroner - uden moms.

Banedanmark, som står for projektet med det lidet spændende navn E3006, har netop afsluttet første frist på vejen fra projekt over EU-udbud til licitation og egentligt byggeri. Første runde var interessetilkendegivelser fra entreprenører.

Anlægsfeber

Både lokalt og nationalt er der i øjeblikket uhyre travlt i bygge- og anlægsbranchen.

Også med de meget store projekter ikke mindst på Lolland-Falster med ny Storstrømsbro og Femern-forbindelsen.

Den ekstra bro lige syd for den nuværende Kong Frederik IXs Bro er i øvrigt også nødvendig på grund af den kommende voldsomt forøgede jernbanetrafik til Femern-tunnellen.

Men de mange anlægsarbejder har altså også skabt pres på virksomhederne og kapaciteten.

- Jeg erkender, at vi har været en anelse spændte og også lidt nervøse i forhold til, om der var nogen, der ville påtage sig opgaven. Men det er der altså, fastslår Mette Koch Sonnenborg, der er ansvarlig for projektet hos Banedanmark.

- De kommende uger frem til udgangen af august bedømmer vi så ansøgningerne for at finde frem til, hvem der indkaldes til at være med i det videre forløb, tilføjer hun.

Og det videre forløb tager adskillige måneder. I begyndelsen af september afgøres det, hvem der bliver prækvalificerede til at deltage i licitationen. Maksimalt fem deltagere. Kort før jul afleveres tilbud. Derefter skal man granske tilbuddene nærmere og opdatere udbudsmaterialet.

- Vi skal efter tidsplanen finde virksomhed og tildele kontrakter næste sommer. Derefter skal totalentreprenøren arbejde med detailprojektering et halvt års tid. Byggestart kan blive cirka februar 2023, lyder vurderingen fra Mette Koch Sonnenborg.

Anlægsperioden bliver op mod fire år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Prisen op

Usikkerheden i forhold til, om anlægskoncernerne ville vise interesse midt i en tid med travlhed og stejlt stigende priser, har også ført til overvejelser om anlægsudgiften hos Banedanmark.

- Vi har selvfølgelig også bemærket, at omkostningerne stiger i øjeblikket. Men aktuelt afventer vi, hvordan det ser ud, når vi får tilbud ind op til jul. Så må vi se, hvordan prisudviklingen er slået igennem, og om projekttilbuddene er meget langt fra budgetoverslagene. Det vil vise sig, siger Mette Koch Sonnenborg.

De interesserede totalentreprenører skal i øvrigt opfylde en række kriterier - eksempelvis til tidligere erfaringer, referencer, omsætning og soliditet

Totalentreprisen er mere end selve broen.

Under Højbroen i Nykøbing skal der fjernes et gammelt betonfundament. Frem til underføringen ved Prinsholmvej skal der laves jord-og støttekonstruktioner - banedæmning - ind mod sukkerfabrikken.

Broen over Prinsholmvej skal suppleres med en ekstra jernbanebro til det nye spor, og mellem Prinsholmvej og Kong Frederik IXs Bro skal der laves støttekonstruktioner ind mod sukkerfabrikkens lagerplads. Derudover skal der laves ny pumpestation.

På Lollands-siden skal der blandt andet etableres nye jord- og støttekonstruktioner.

  • Klapbroen over Guldborgsund skal suppleres med en "ekstra" klapbro på sydsiden til et nyt jernbanespor. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Femern

Medie: 41-årig dræbt i ulykke på Femern-byggeplads

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Gerts vilde døgn: - Det er 24 timer i helvede

Dølle

Claus må "skjule sin identitet": - Jeg blev ked af det, da jeg hørte det

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Sport

Så skete det endelig - Nykøbing FC tog en kæmpe skalp

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

112

21-årigs sindssyge kørsel: Vaskeægte vanvid

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Dølle

Mette sælger dem, men hvem i alverden køber dem i maj?

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Annonce
Annonce
112

Niels-Christian blev jagtet gennem mark: Så brød helvede løs

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

112

Fik slag i hovedet på marken

Dølle

Tilfreds Dølle-formand: Det overrasker mig

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet