Lettelse i Banedanmark efter første runde i licitation til byggeri af ekstra jernbanebro over Guldborgsund.
NYKØBING Den gode nyhed er, at der trods anlægs-boom faktisk er adskillige virksomheder og konsortier, som har lyst til at kaste sig over opgaven med at lave en "ekstra" bro ved siden af den nuværende Kong Frederik IXs Bro over Guldborgsund mellem Nykøbing og Sundby.
Den lidt dårligere besked er, at meget peger i retning af, at prisen for det ekstra jernbanespor kan blive mærkbart højere end det foreløbige budgetoverslag på 250 millioner kroner - uden moms.
Banedanmark, som står for projektet med det lidet spændende navn E3006, har netop afsluttet første frist på vejen fra projekt over EU-udbud til licitation og egentligt byggeri. Første runde var interessetilkendegivelser fra entreprenører.
Anlægsfeber
Både lokalt og nationalt er der i øjeblikket uhyre travlt i bygge- og anlægsbranchen.
Også med de meget store projekter ikke mindst på Lolland-Falster med ny Storstrømsbro og Femern-forbindelsen.
Den ekstra bro lige syd for den nuværende Kong Frederik IXs Bro er i øvrigt også nødvendig på grund af den kommende voldsomt forøgede jernbanetrafik til Femern-tunnellen.
Men de mange anlægsarbejder har altså også skabt pres på virksomhederne og kapaciteten.
- Jeg erkender, at vi har været en anelse spændte og også lidt nervøse i forhold til, om der var nogen, der ville påtage sig opgaven. Men det er der altså, fastslår Mette Koch Sonnenborg, der er ansvarlig for projektet hos Banedanmark.
- De kommende uger frem til udgangen af august bedømmer vi så ansøgningerne for at finde frem til, hvem der indkaldes til at være med i det videre forløb, tilføjer hun.
Og det videre forløb tager adskillige måneder. I begyndelsen af september afgøres det, hvem der bliver prækvalificerede til at deltage i licitationen. Maksimalt fem deltagere. Kort før jul afleveres tilbud. Derefter skal man granske tilbuddene nærmere og opdatere udbudsmaterialet.
- Vi skal efter tidsplanen finde virksomhed og tildele kontrakter næste sommer. Derefter skal totalentreprenøren arbejde med detailprojektering et halvt års tid. Byggestart kan blive cirka februar 2023, lyder vurderingen fra Mette Koch Sonnenborg.
Anlægsperioden bliver op mod fire år.
Prisen op
Usikkerheden i forhold til, om anlægskoncernerne ville vise interesse midt i en tid med travlhed og stejlt stigende priser, har også ført til overvejelser om anlægsudgiften hos Banedanmark.
- Vi har selvfølgelig også bemærket, at omkostningerne stiger i øjeblikket. Men aktuelt afventer vi, hvordan det ser ud, når vi får tilbud ind op til jul. Så må vi se, hvordan prisudviklingen er slået igennem, og om projekttilbuddene er meget langt fra budgetoverslagene. Det vil vise sig, siger Mette Koch Sonnenborg.
De interesserede totalentreprenører skal i øvrigt opfylde en række kriterier - eksempelvis til tidligere erfaringer, referencer, omsætning og soliditet
Totalentreprisen er mere end selve broen.
Under Højbroen i Nykøbing skal der fjernes et gammelt betonfundament. Frem til underføringen ved Prinsholmvej skal der laves jord-og støttekonstruktioner - banedæmning - ind mod sukkerfabrikken.
Broen over Prinsholmvej skal suppleres med en ekstra jernbanebro til det nye spor, og mellem Prinsholmvej og Kong Frederik IXs Bro skal der laves støttekonstruktioner ind mod sukkerfabrikkens lagerplads. Derudover skal der laves ny pumpestation.
På Lollands-siden skal der blandt andet etableres nye jord- og støttekonstruktioner.