Myndighedernes krav til reduktion af støjen fra fremtidens Femern Bælt-tog er forskellig i Tyskland og Danmark.
Selvom det er de samme tog, der skal køre på strækningerne, stilles der forskellige krav til reduktionen af støjen i Danmark og Tyskland. Det viser de igangværende udbygningsprojekter på de to sider af Femern Bælt.
I Tyskland tager man udgangspunkt i den støj, der forventes indendøre - mens man i Danmark beregner sig frem til støjen ved husenes facader. Tysklands støjgrænser er tilsvarende lavere. For beboelsesejendomme gælder en maksimal-grænse på 59 dB - den er i Danmark på 85 dB.
Den skrappeste grænseværdi i Danmark er de 64 dB, der er beregnet til en årsmiddelværdi. Den tager højde for, at togtrafik om aftenen forstyrrer mere end den om dagen - og at nattogene giver de største gener.
I Tyskland tages der højde for det problem ved at have lavere grænseværdier på nattogene: I beboelsesområder må de målt indendøre kun støje med maksimalt 49 dB. Hos Banedanmark bekræfter projektleder Iben Marcus-Møller, at der ikke foretages nogen koordinering af støjgrænserne i de to lande.