Danmark har konsekvent truffet de forkerte politiske beslutninger i en årrække, når det gælder togtrafik, mener en fremtidsforsker og nævner Femern-forbindelsen som eksempel.
Danmark er godt på vej til at blive kørt ud på et sidespor, når det handler om at skabe en infrastruktur med højhastighedstog som et væsentligt element.
Det mener direktør og fremtidsforsker i firmaet Fremforsk, Jesper Bo Jensen, og nævner den kommende Femern Bælt-forbindelse som et eksempel på en jernbanestrækning, hvor man efter hans opfattelse burde have planlagt højhastighedstog.
- Danmark har ingen planer for højhastighedstog. Det ser ud til, at den nye København-Ringsted-linje bygges til op mod 200 km/t., men der er ikke planer om nyt materiel. Det er en forkert beslutning, skriver han i en kommentar i Berlingske Business i dag og fortsætter:
- Vi er på vej til at blive et uland indenfor togtrafik. Vi er på den absolutte sidsteplads og har konsekvent truffet de forkerte politiske beslutninger gennem en lang årrække.
- Vi har vedtaget en Femern-forbindelse uden at inkludere en højhastighedsforbindelse mellem København og Hamburg, der ville forbinde os til det europæiske netværk.
Han mener, at der skal etableres et helt net af højhastigheds-forbindelser herhjemme.
- Vi skal planlægge et høhhastighedsnet fra København til Hamburg, fra Aalborg via Århus og Kattegatbroen til København og fra København til Esbjerg, skriver Jesper Bo Jensen blandt andet.