Jernbanelandanlæg for 8-9 milliarder kroner i høring i forbindelse med byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen.
Samfundsøkonomisk synes det at være en god forretning at øge farten på passagerertogene fra Femern Bælt-tunnelen til København til 200 kilometer i timen - frem for at nøjes med de 160 kilometer i timen, som projekteringsloven foreskriver.
Det er en af konklusionerne på Banedanmarks foreløbige arbejde med at forberede en udbygning af de danske jernbaneanlæg til den faste forbindelse.
Projekteringsloven pålægger Banedanmark at finde ud af, hvad det vil koste ekstra at sætte farten op til 200 kilometer i timen - og det korte svar på det spørgsmål er omkring en milliard kroner.
Den ekstra anlægsomkostning er så sat ind i et regnestykke, der blandt andet også sætter værdi på den samfundsmæssige gevinst, der er ved at folk kan komme hurtigere frem.
Mellem København og Nykøbing drejer det sig om mellem et kvarter og en halv time - når også tidsbesparelsen fra udbygningen mellem København og Ringsted regnes med.
- Det ligner en god investering, lød regnskabets facit fra områdechef Martin Munk Hansen, Banedanmark, da han fredag præsenterede projektet i Næstved.
Beskrivelse af de samlede jernbaneudbygninger er et meget omfattende materiale, som kan læses på internetsiden www.banedanmark.dk/femern, og som nu sendes i høring.