- Jeg tror oprigtigt på, at en tunnelløsning er bedre end en bro, siger Femern Bælts projektdirektør for tunnelløsningen.
Normalt skriver vi Femern-broen om den kommende forbindelse mellem Danmark og Tyskland. Men måske skal vi til at skrive Femern-tunnelen.
Det står klart, efter Rambølls og Femern Bælts ledende tunnelingeniører melder ud, at deres projektering af en sænketunnel om halvandet års tid vil vise, at en tunnel er at foretrække frem for en bro, skriver Nyhedsmagasinet Ingeniøren.
- Jeg tror oprigtigt på, at en tunnelløsning er bedre end en bro, siger Femern Bælts projektdirektør for tunnelløsningen, Steen Lykke.
Tunnelen klarer sig ifølge ham bedst, når man sammenligner forskellige parametre som anlægspris, navigationsforhold, trafiksikkerhed, havmiljø og driftsomkostninger.
Den gængse forestilling om, at en skråstagsbro er den bedste løsning bygger på en samfundsøkonomisk analyse - et såkaldt feasibility study - fra 1999, siger Steen Lykke.
Analysen opererede dengang bl.a. med tal for anlægsomkostninger på projektet, som omregnet til dagsaktuelle priser sætter prisen for en skråstagsbro til 33 milliarder kroner, mens anlægsprisen for en tunnel er 5 milliarder kroner højere og vil løbe op i godt 38 milliarder kroner.
Men den beregning er Steen Lykke sikker på, at han kan ændre i en tunnelløsnings favør.
- Sænketunnelen på Øresund viste, at man kan spare mange penge og tid ved at bygge en fabrik, der producerede tunnelelementer på industriel facon, frem for som normalt i tørdokker tre til fire stykker ad gangen, siger han til Nyhedsmagasinet Ingeniøren.
Femernforbindelsen forventes at åbne i 2018.