Der er før bygget broer i Nakskov.
Vejdirektoratet skal bruge otte hektar, men Nakskov Havn kan anvise over 30 hektar kaj-nær industrijord til bygning af sektionerne til den nye Storstrømsbro.
Havnen har derfor også valgt at lægge billet ind på den store anlægsopgave.
I Nakskov har man før bygget broer. Sektionerne til den nye Lillebæltsbro (1965-79) og senest Farøbroerne i 1980’erne blev bygget på Nakskov Skibsværft.
Det var stålarbejde, men Nakskov Havn mener at den er lige så velegnet til bygning og udskibning af betonelementer.
- En vvm-undersøgelse vil være en ukompliceret sag, da der i forvejen er tale om industriarealer, siger havnechef Hans Borchersen.
Også alt det armeringsjern, sten og grus og cement der skal bruges, kan sejles direkte til byggepladsen. Efter uddybningen kan Nakskov Havn tage skibe der stikker 8,5 meter.
- Vi synes, det vil være fornuftigt at bygge Storstrømsbroen i Nakskov, siger formanden for Nakskov Havn, Steffen Rasmussen.
- Vi opfylder forudsætningerne uden at det er nødvendigt med store anlæg, men vi er også åbne for samarbejde med andre havne, siger Steffen Rasmussen.
- Konkurrence skærper os alle, tilføjer han.
Guldborgsund Kommune og Orehoved Havn har planlagt en stor havneudvidelse og uddybning for at kunne byde ind på den nye bro, der skal ligge tæt ved Orehoved.
- Men man skal afveje, hvad bugsering koster kontra store, nye anlæg, mener Steffen Rasmussen.
I Nakskov vil sektioner på 200 meter uden problemer kunne udskibes. Farøbroens sektioner var dog kun 80 meter.
Den nye Storstrømsbro skal bygges i perioden 2016-2021, og Cowi har fået til opgave at projektere broen.