Annonce
Femern

Nu skulle tunnel-byggeriet egentlig være i gang...

Foto: Grafik, Femern A/S

2015 blev ikke et godt år for den faste Femern Bælt-forbindelse.

Da vi for et år siden kiggede ind i det nye år 2015, var det med den klare forventning, at det var året, hvor tunnelbyggeriet skulle gå i gang for alvor: Til efteråret ville gravemaskinerne være i gang med at forberede arbejdshavn og den fabrik ved Rødbyhavn, hvor elementerne til sænketunnelen skal fremstilles.

For et år siden var vi netop blevet præsenteret for en finansiel analyse for projektet, der blandt andet med en byggepris på 46 milliarder kroner og øgede forventninger til EUs støtte, bragte tilbagebetalingstiden på selve tunnelen ned på 32 år.

Men der er ikke kommet gang i noget tunnelbyggeri.

Og hvad værre er: Ingen kan sige med sikkerhed, hvornår det sker - blot at der ikke er noget, der tyder på, at det bliver i 2016 heller.

Den daværende transportminister Magnus Heunicke havde ganske vist forud for 2015 meldt ud, at man jo stadig manglede den tyske godkendelse af projektet og endnu manglede de endelige tilbud fra de konsortier, der skal bygge tunnelen. Men det gav dengang ikke anledning til mere bekymring, end at processen frem mod vedtagelsen af en anlægslov fortsatte - så byggeriet kunne gå i gang i 2015.

Men det blev i stedet året, hvor projektet løb ind i en række store problemer:

Priserne på at bygge tunnelen viste sig at blive langt højere end Femern A/S havde forventet bare et par måneder inden, tilbudene blev åbnet.

Dertil kom, at den ventede støtte fra EU blev mindre end forudsat i den finansielle analyse.

Der blev skiftet ud i projektledelsen, og der blev lavet nye beregninger, som dels gjorde tilbagebetalingstiden længere, og som gjorde et alvorligt indhug i de reserver, der var afsat til uforudsete udgifter i milliard-projektet.

Siden har det også vist sig, at den tyske godkendelse til projektet er forsinket i forhold til forventningen dengang i 2013, hvor ansøgningen blev afleveret i Kiel.

Femern A/S troede dengang, at godkendelsen kunne være i hus i løbet af halvandet år, og selvom tyske nøglefigurer i processen mente, det var lige optimistisk nok, var meldingen herfra to år - og dermed godkendelse i slutningen af 2015.

Selvom der indkom over 3.000 tyske indsigelser mod tunnelprojektet, ville transportminister Reinhard Meyer, Schleswig-Holstein under et møde i København i april ikke afvise, at den tyske godkendelse kunne være klar ved årsskiftet 2015/16.

Men det var kun under forudsætning af, at alt gik glat under den tyske sagsbehandling.

Det gik ikke glat.

Du kan læse mere om forsinkelserne på Femern-forbindelsen, samt Femern-direktørens reaktion på forsinkelserne, i tirsdagens udgave af Folketidende.

Klik her for at læse Folketidende på PC

Klik her for at læse via en mobil enhed

  • Foto: Grafik, Femern A/S
Annonce
Femern

Medie: 41-årig dræbt i ulykke på Femern-byggeplads

Annonce
Annonce
112

21-årigs sindssyge kørsel: Vaskeægte vanvid

Dølle

Mette sælger dem, men hvem i alverden køber dem i maj?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

112

Niels Christian blev jagtet gennem mark: Så brød helvede løs

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Dølle

Tilfreds Dølle-formand: Det overrasker mig

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

112

Fik slag i hovedet på marken

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Dølle

- De kalder mig da Tine Tiskone

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Annonce
Annonce
Dølle

Tumult til vild Dølle-koncert

Indland

86.000 danskere er afhængige

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris