Nye tekniske undersøgelser af konsekvenser og pris af en boret tunnel under Femern Bælt underbygger argumentet for en sænketunnel.
En boret tunnel vil koste knap 51 milliarder, mens en sænketunnel er billigere med en beregnet pris på knap 41 milliarder. (priserne er opgivet i 2008 priser).
- Ud over prisen er der også en højere risikoprofil i at lave en boret tunnel, fortæller teknisk direktør Steen Lykke i Femern A/S.
- En boret tunnel ville kræve udstyr i verdensrekord størrelse med boremaskiner med en diameter på helt op på 17 meter. Teknologien skal trækkes til det yderste, prisen er højere, byggeperioden længere. Dermed er mange argumenter for en sænketunnel på plads, siger Steen Lykke efter Femern A/S onsdag kunne fremlægge den endelige tekniske beskrivelse af en boret tunnel sammen med beskrivelserne af de i forvejen kendte senarier; en sænketunnel, en hængebro og skråtagsbro.
Alle fire bygningsmetoder er i øjeblikket under miljømæssig vurdering.
Først i 2013 forventes det, at Folketinget vedtager den endelige anlægslov for Femernforbindelsen.
I Tyskland vil den endelige godkendelse blive foretaget af myndigheden Landesbetrieb für Straßenbau und Verkehr Schleswig-Holstein i Kiel.