Annonce
Femern

SÆTTER SPØRGSMÅLSTEGN VED PLANER OM PERMANENT TUNNELFABRIK

Byggeriet af den store tunnelelementfabrik er i øjeblikket i fuld gang. Støbningen af det første element forventes at kunne gå i gang ved årsskiftet. Arkivfoto: Anders Knudsen
Christian Juhl har i et spørgsmål til Indenrigs- og boligministeren spørgsmål om, hvorvidt en permanentgørelse af fabrik, der skal støbe tunnelelementerne til Femernforbindelsen, overhovedet er realistisk.

RØDBYHAVN: I øjeblikket er der gang i byggeriet af tre store produktionshaller på byggepladsen til Femerntunnellen ved Rødbyhavn. Produktionshallerne udgør tilsammen den kæmpe tunnelfabrik, der skal støbe betonelementerne til tunnelen, og det forventes, at det første færdige tunnelelement kan rulle ud af fabrikken ved årsskiftet.

Allerede inden tunnelfabrikken er bygget færdigt, har der været livlig debat om fabrikkens fremtid efter, Femernforbindelsen er færdiggjort. Flere politikere og ministre har nævnt en permanentgørelse af fabrikken som en mulighed for fremtidige infrastrukturprojekter i Danmark og jobskabelse på Lolland.

Men iblandt en række spørgsmål til Indenrigs- og boligminister Christian Rabjerg Madsen (S) om partnerskabsaftalen mellem Lolland Kommune og Indenrigsministeriet, som blev indgået i løbet af sommeren, stiller folketingsmedlem Christian Juhl (EL) spørgsmålstegn ved, om en permanent tunnelelementfabrik overhovedet er en rentabel plan.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det vil han jo selvfølgelig nok sige, at det er. Men jeg synes, det er at stikke blår i øjnene på borgmesteren på Lolland ved at sige det, fortæller Christian Juhl.

Transport med lastbiler

Folketingsmedlemmets spørgsmål til ministeren lyder: Hvilke analyser ligger til grund for at tro, at der efter etableringen af Femern Bælt vil være brug for en tunnelfabrik i Lolland Kommune, jævnfør at der er tradition for, at der ved store infrastrukturarbejder etableres midlertidige byggepladser for blandt andet at undgå lang transport med store betonelementer som for eksempel tunnelelementer, og produktionsenheden til Femern Bælt er i fuld gang med at blive etableret?

- Jeg synes den aftale, der er indgået, er lidt luftig. Hvis den skal give forandring på Lolland, så er den nødt til at være meget mere konkret. Hvordan kunne man forestille sig, når tunnelen nu er færdig, at man begynder at bygge tunnelelementer dernede. Og hvad skal man bruge dem til? Normalt vil man bygge dem, hvor man skal bruge dem - eller i hvert fald meget tæt på. Det er derfor, fabrikken ligger der, hvor den er nu, fortæller Christian Juhl.

Når først Storstrømmen og Femern er bygget, er der ikke sådan umiddelbart nogle projekter, der ligger på beddingen i den landsdel

Christian Juhl (EL), folketingsmedlem

Et bud til fremtidige projekter, som fabrikken kunne levere elementer til, har været byggeriet af tunnel ved det københavnske projekt Lynetteholmen.

- Det vil give en lastbiltransport med nogle enormt tunge elementer. Det tror jeg ikke på. Men det er fint, hvis det kan lade sig gøre. Jeg synes bare, man skulle gå meget mere grundigt til værks. Det er derfor jeg har stillet de spørgsmål til ministeren, fortæller Christian Juhl.

Der vil ikke være efterspørgsel til elementer fra den kommende tunnelelementfabrik i fremtiden, når Femernprojektet er færdig, mener Christian Juhl (EL). Arkivfoto: Peter Levinsen Hansen
Artiklen fortsætter efter annoncen

Manglende efterspørgsel

Foruden spørgsmålet om fabrikken har Christian Juhl stillet indenrigs- og boligministeren spørgsmål om indsats på folkeskole- og uddannelsesområdet i forbindelse med Lolland Kommunes partnerskabsaftale.

-  Hvis man skal ændre situationen for folk, der bor i Lolland Kommune, skal man arbejde meget mere systematisk og grundigt ved for eksempel at sørge for, at der er uddannelsesmuligheder for de unge. Det er jo ikke rigtigt lykkedes at få de unge med på Femern eller Storstrømsbroen. I hvert fald ikke i det omfang, vi drømte om, da vi snakkede om det for en fem-seks år siden. Hvis man vil det, synes jeg, at der skal investeres i de unge, så de både tager noget uddannelse, bliver i området og kan bruges til at udvikle. Det mangler jeg meget i den aftale, der er indgået, fortæller Christian Juhl, der mener, at efterspørgslen til fabrikkens produkter vil mangle.

- Der er ikke meget vision i at tro, at elementfabrikken kan blive der og give løft til området. Det skal jeg se, før jeg tror det. Der skal jo også være en efterspørgsel efter den. Når først Storstrømmen og Femern er bygget, er der ikke sådan umiddelbart nogle projekter, der ligger på bedding i den landsdel. Det kan godt være, der i fremtiden bliver brug for det i København, men så kommer det jo til at ligge stille i noget tid.

  • Rød Femern minister 12
    Byggeriet af den store tunnelelementfabrik er i øjeblikket i fuld gang. Støbningen af det første element forventes at kunne gå i gang ved årsskiftet. Arkivfoto: Anders Knudsen
  • Der vil ikke være efterspørgsel til elementer fra den kommende tunnelelementfabrik i fremtiden, når Femernprojektet er færdig, mener Christian Juhl (EL). Arkivfoto: Peter Levinsen Hansen
Annonce
Guldborgsund

Nødvendig livsnerve ødelagt: Man kan ikke bare afskrive os

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Nødvendig livsnerve ødelagt: Man kan ikke bare afskrive os

112

Fartbølge rammer Lolland: Fotovogn afslører mange fartsyndere

112

Kvinde standset igen, igen: Politiet beslaglagde bilen

Guldborgsund

Smadret af stormen: Havn lukket hele næste år

Retten i Nykøbing

19-årig er dømt for at dræbe sin far med mindst 60 knivstik

Guldborgsund

Stamgæst: Det var én af årets vigtigste nyheder

112

Dagens dyreste færgetur: Hunde skyld i stor bøde

Lolland

Løfter stjerne-sløret: Popdronning kommer til Lolland

Sport

Aflyst på grund af corona: Sagde nej til gratis point

Vejret

Regn på vej til Sydhavsøerne

Guldborgsund

Lottomillionær vil til Falster

112

Større narkosag på Lolland: Sigtet for kilovis af kokain

Guldborgsund

Bitter Brædder: - Det er slet ikke mig

Guldborgsund

Smadret for millioner: Nu er skaderne gjort op

Annonce
Lolland-Falster

Forrest i stemme-feltet: Lokalt museum kan vinde betydningsfuld pris

Guldborgsund

Revyen fjerner sig fra teatret: Her åbner det nye kontor

112

Ældre kvinde svindlet: Stak af med værdifuld kuvert

112

Masser af kontroller - så mange blev sigtet

Guldborgsund

Professor vender hjem: Nyt center åbner på Falster

Ugeavisen Guldborgsund

Børn pyntede op i Bispegade

Guldborgsund

Forrygende start for lokal Biltema: Ligger nummer et i Danmark

Lolland

Stoppet med lille pige i bilen: Det var ikke forsvarligt

Vejret

DMI: Sådan er chancerne for hvid jul

Guldborgsund

Ungt trekløver tager over: Kendt landevejskro genåbner restauranten

Politik

Ny minister går af igen: - Min krop og vilje deler åbenbart ikke livsdrøm

112

72 taget i fartkontroller

112

- De har noget sindssygt vigtigt og avanceret udstyr

Guldborgsund

Særlig bygning hærget af vind og vejr

Indland

Smitten med luftvejssygdomme spreder sig drastisk

Vejret

Torsdag morgen: Sådan ser det ud på vejene

112

Sanjay Shah er tavs i retten om udbytteskat

Specialskolen Lolland

- Det begynder at nærme sig uforskammethed

Lolland

Lokal virksomhed får gigantisk EU-tilskud

Annonce
Annonce
Lolland

Med ét slag bliver de værdiløse: Det er svindel og bedrag!

Ugeavisen Guldborgsund

Salt kan give meget ømme poter

112

15-årig pige angrebet med slag og spark

112

Voldtægtsdømte afskæres fra afsoning med fodlænke

Vejret

Store lokale forskelle

112

Villa-branden på Lolland skal nu undersøges

Vejret

Massevis af sjap: Veje kan "være vanskelige" at køre på

Vejret

Nyt snevejr og isglatte veje venter morgentrafikken onsdag

112

Flammerne slugte det hele: - Vi er meget chokerede

Indland

Lavbundsjorde forsvinder hurtigere end ventet og sender CO2 til vejrs

112

Voldsom gårdbrand på Lolland: I over 11 timer arbejdede brandfolkene

Guldborgsund

Storstrømsbro-byggeri når ny milepæl

Udland

Stor stjerneskudssværm pryder himlen i december