Transportminister Hans Christian Schmidt lovede foran 400 mennesker til Femern-møde torsdag aften at lægge sig i selen for en ny togstation til Lolland.
Femern Bælt-forbindelsen bliver efter alt at dømme en sænketunnel - og i det mindste nogle af togene der fra 2020 dukker op fra dybet, vil kunne gøre holdt ved en ny lollandsk station.
Det var det billede der tegnede sig, da transportminister Hans Christian Schmidt torsdag aften kunne afslutte et Femern-møde på Lalandia, der samlede omkring 400 mennesker.
Selv var ministeren tilbageholdende med at melde ud med om han foretrækker bro eller tunnel, men som aftenen skred frem, og langt de fleste udsagn fra både Femern A/S og indskrevne eksperter faldt ud til tunnelens fordel, synes den løsning at stå øverst på dagsordenen, når partierne bag Femern Bælt-forbindelsen mødes for at tale teknisk løsning i næste uge.
En SMS-afstemning før og efter arrangementet viste imidlertid et meget dødt løb blandt mødets deltagere: 52 procent stemte på tunnel, og 48 for bro - både før og efter debatten.
Mens transportministeren var tilbageholdende med at melde klart ud om tunnel eller bro, lovede han at arbejde kraftigt for at imødekomme de lokale ønsker om motorvejsnære erhvervsarealer, regionalt jernbanenet og en ny station.
- Det er en vigtig udmelding, noterer en tilfreds borgmester Stig Vestergaard, Lolland Kommune. Den tidligere bro-tilhænger må i øvrigt erkende, at han nu bliver mere og mere overbevist om, at det bliver en tunnel.
,