Annonce
Femern

Tunnelbyggeri i gang for alvor

Foto: Anders Knudsen

Borgmester glæder sig som formand for Femern Belt Development over EU-afgørelse om dansk tunnel-finansiering. Scandlines: Afgørelsen reducerer statsstøtten.

FEMERN BÆLT - Det betyder, at arbejdet med anlæggelse af Femern-forbindelsen for alvor kan gå i gang.

Sådan hedder det fra formanden for Femern Belt Development, Lollands borgmester, Holger Schou Rasmussen (S), efter EU-Kommissionen fredag kom med en ny afgørelse i sagen om finansieringsmodellen for Femern Bælt-forbindelsen.

Læs også artiklen: Femern Bælt: Vestager godkender begrænset dansk statsstøtte

Oprindeligt var den danske model godkendt af EU-Kommissionen, men efter en klage fra blandt andre Scandlines bad EU-Domstolen sidste år EU-Kommissionen om at se på sagen igen. Det er den afgørelse, der er kommet nu.

Glædeligt med afklaring

- Afgørelsen falder ud, som vi havde forventet. Under alle omstændigheder er det glædeligt, at der nu foreligger en afklaring fra EU, hedder det fra Holger Schou Rasmussen.

- Tunnel-byggeriet vil være til stor gavn for beskæftigelsen, ikke mindst i øjeblikket, hvor corona-situationen presser det danske arbejdsmarked. Igangsætning af forberedende arbejder for seks milliarder kroner på Femern-projektet, som forligspartierne allerede har godkendt, vil være en vækstdriver, der er med til at holde gang i hjulene og bringer os i en bedre position, den dag alting igen fungerer normalt, hedder det fra Holger Schou Rasmussen.

- Statsstøtten er blevet reduceret fra et uendeligt beløb i 55 år til 69 milliarder kroner i 16 år, lyder reaktionen fra Scandlines.

Endnu har EU-Kommissionen ikke offentliggjort afgørelsen - den skal først renses for de forretningsmæssige oplysninger, der nyder beskyttelse.

- Den nye godkendelse tog lang tid og er markant anderledes end 2015-godkendelsen, hedder det fra pressechef Anette Ustrup Svendsen.

Hun stiller en række spørgsmål til de begrænsninger, afgørelsen giver:

- Hvor meget buffer er der nu, og hvad sker der, hvis projektet bliver langt dyrere. Hvordan påvirker det projektets stresstest, og vil man nu for alvor tage hensyn til konkurrence fra færgerne, lyder spørgsmålene fra Scandlines.

- Jeg er ikke bekymret, siger Holger Schou Rasmussen og kalder det en "nicheting", at der er ændret ved betingelserne for finansieringen, og henviser til, at man i Transportministeriet fastslår, at økonomien fortsat hænger sammen.

  • 00-F-RØD-Scandlines
    Foto: Anders Knudsen
Annonce
Femern

Medie: 41-årig dræbt i ulykke på Femern-byggeplads

Annonce
Annonce
Dølle

Claus må "skjule sin identitet": - Jeg blev ked af det, da jeg hørte det

Sport

Så skete det endelig - Nykøbing FC tog en kæmpe skalp

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

112

21-årigs sindssyge kørsel: Vaskeægte vanvid

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Mette sælger dem, men hvem i alverden køber dem i maj?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

112

Niels-Christian blev jagtet gennem mark: Så brød helvede løs

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Annonce
Annonce
Dølle

Tilfreds Dølle-formand: Det overrasker mig

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Indland

86.000 danskere er afhængige

112

Fik slag i hovedet på marken

Dølle

- De kalder mig da Tine Tiskone

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet