Flere ser potentiale i at bevare tunnel-elementfabrikken i Rødbyhavn.
Tunnelfabrikken, hvor betonelementerne til Femern-forbindelsen skal støbes, er netop nu ved at blive rejst i Rødbyhavn på et en million kvadratmeter stort område.
Det var oprindeligt planen, at fabrikken skulle rives ned, når arbejdet på Femern-projektet var slut. Men mere og mere tyder på, at tunnelfabrikken bliver permanent.
Allerede i juni 2021 blev Folketingets partier i aftalen om Infrastrukturplan 2035 enige om at arbejde for en bevarelse af tunnelfabrikken.
I aftalen til infrastrukturplan hedder det:
"Parterne ser positivt på muligheden for, at Sund & Bælt bevarer den kommende tunnelelementfabrik, som etableres ved Rødbyhavn på Lolland i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen. Det vil fastholde lokale arbejdspladser på Lolland samtidig med, at tunnelelementfabrikken kan bidrage til at billiggøre kommende projekter, da der ikke vil være behov for at etablere nye produktionsfaciliteter til projekterne."
Direktør for Øresund A/S, Claus Baunkjær, som tidligere har været direktør for Femern A/S, fortæller nu til Folketidende, at en bevarelse af tunnelfabrikken i Rødbyhavn indgår i planerne om en fremtidig havnetunnel i København.
- Jeg er i gang med dels at forberede en beslutning om Østre Ringvej (havnetunnelen i København, red.), og dels at se på, hvilken konkret model man skal anvende for at bevare fabrikken. Der er så mulighed for, at de to opgaver kan falde sammen, siger Claus Baunkjær.
Han ser store fordele i at bevare tunnelfabrikken til andre infrastrukturprojekter, og det samme gør nuværende direktør for Femern A/S Henrik Vincentsen.
- Set i en bæredygtighedskontekst giver det god mening at genbruge sådan en facilitet, siger han.
Femern-projektet blev i februar udpeget til at være et erhvervsfyrtårn, som skal huse et videns- og læringscenter, og en forudsætning er, at fabrikken bliver permanent, mener Stig Rømer Winther, direktør i Femern Belt Development.
- At tunnel-elementfabrikken bliver permanent, er den afgørende årsag til, at vi laver en universitetsfilial hernede, fordi hvis det kun var for Femern-projektet, er det nok begrænset, hvor meget der kunne komme ud af det, siger Stig Rømer Winther.