Annonce
Femern

Tunnelfabrik kan få langt liv

Tunnelfabrikken er netop nu ved at blive rejst i Rødbyhavn, og der er stor opbakning til, at fabrikken skal være permanent. Foto: Anders Knudsen

Flere ser potentiale i at bevare tunnel-elementfabrikken i Rødbyhavn.

Tunnelfabrikken, hvor betonelementerne til Femern-forbindelsen skal støbes, er netop nu ved at blive rejst i Rødbyhavn på et en million kvadratmeter stort område.

Det var oprindeligt planen, at fabrikken skulle rives ned, når arbejdet på Femern-projektet var slut. Men mere og mere tyder på, at tunnelfabrikken bliver permanent.

Allerede i juni 2021 blev Folketingets partier i aftalen om Infrastrukturplan 2035 enige om at arbejde for en bevarelse af tunnelfabrikken.

I aftalen til infrastrukturplan hedder det:

"Parterne ser positivt på muligheden for, at Sund & Bælt bevarer den kommende tunnelelementfabrik, som etableres ved Rødbyhavn på Lolland i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen. Det vil fastholde lokale arbejdspladser på Lolland samtidig med, at tunnelelementfabrikken kan bidrage til at billiggøre kommende projekter, da der ikke vil være behov for at etablere nye produktionsfaciliteter til projekterne."

Direktør for Øresund A/S, Claus Baunkjær, som tidligere har været direktør for Femern A/S, fortæller nu til Folketidende, at en bevarelse af tunnelfabrikken i Rødbyhavn indgår i planerne om en fremtidig havnetunnel i København.

- Jeg er i gang med dels at forberede en beslutning om Østre Ringvej (havnetunnelen i København, red.), og dels at se på, hvilken konkret model man skal anvende for at bevare fabrikken. Der er så mulighed for, at de to opgaver kan falde sammen, siger Claus Baunkjær.

Han ser store fordele i at bevare tunnelfabrikken til andre infrastrukturprojekter, og det samme gør nuværende direktør for Femern A/S Henrik Vincentsen.

- Set i en bæredygtighedskontekst giver det god mening at genbruge sådan en facilitet, siger han.

Femern-projektet blev i februar udpeget til at være et erhvervsfyrtårn, som skal huse et videns- og læringscenter, og en forudsætning er, at fabrikken bliver permanent, mener Stig Rømer Winther, direktør i Femern Belt Development.

- At tunnel-elementfabrikken bliver permanent, er den afgørende årsag til, at vi laver en universitetsfilial hernede, fordi hvis det kun var for Femern-projektet, er det nok begrænset, hvor meget der kunne komme ud af det, siger Stig Rømer Winther.

  • Tunnelfabrikken er netop nu ved at blive rejst i Rødbyhavn, og der er stor opbakning til, at fabrikken skal være permanent. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Femern

1044 skinner på vej: Kæmpe anlægsprojekt går ind i ny fase

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Refas bommert: Skal betale en million i erstatning

Guldborgsund

Thea, Iben og Mark overværede voldsomt overfald: Løb ud af bus for at redde offer

Lolland

Giraf født på Lolland

Indland

34-årig fængsles for hackerangreb mod offentlige myndigheder

Lolland

Grusom sag for retten: Mor og stedfar tiltalt for drab på spædbarn

Indland

Med lynets hast var pengene væk

112

Afsløret: 'Virkede noget påvirket', da han kom med færgen

Lokal nyt

Regional tv-kanal i fyringsrunde

Vejret

Risiko for tåge og glatte veje i morgentrafikken

Indland

Kommuner efterlyser flere praktiserende læger

112

"Ganske alvorligt": Politiet efterforsker sten-ulykker efter særlig paragraf

112

Måtte betale 3.000 for sin dumhed

Guldborgsund

Forskningsprojekt afdækker: Her er tilflytterne til Guldborgsund Kommune

Lokal nyt

Lokal elektrikeruddannelse bedømmes som landets bedste

Sport

Jon Dahl skal være landstræner

Annonce
Annonce
112

211 taget i fartkontroller: En kørte 179 km/t

Sport

NFH-forsvarskrumtap efter sejr: - Vi havde det mentale overtag

112

Motorvejs-spor spærret: Bil i brand

Sport

Keeper efter nederlag i topkamp: - For langt væk i begge ender

Guldborgsund

Ny konstituering behandlet i byrådet: - Jeg anfægter lovligheden af det her

Vejret

Slut med blæsevejr: Den kommende uge byder på op til 10 grader

Sport

Målfest i Boxen: - Snæver sejr over bundhold