Annonce
Femern

Tunnelfabrik kan få langt liv

Tunnelfabrikken er netop nu ved at blive rejst i Rødbyhavn, og der er stor opbakning til, at fabrikken skal være permanent. Foto: Anders Knudsen

Flere ser potentiale i at bevare tunnel-elementfabrikken i Rødbyhavn.

Tunnelfabrikken, hvor betonelementerne til Femern-forbindelsen skal støbes, er netop nu ved at blive rejst i Rødbyhavn på et en million kvadratmeter stort område.

Det var oprindeligt planen, at fabrikken skulle rives ned, når arbejdet på Femern-projektet var slut. Men mere og mere tyder på, at tunnelfabrikken bliver permanent.

Allerede i juni 2021 blev Folketingets partier i aftalen om Infrastrukturplan 2035 enige om at arbejde for en bevarelse af tunnelfabrikken.

I aftalen til infrastrukturplan hedder det:

"Parterne ser positivt på muligheden for, at Sund & Bælt bevarer den kommende tunnelelementfabrik, som etableres ved Rødbyhavn på Lolland i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen. Det vil fastholde lokale arbejdspladser på Lolland samtidig med, at tunnelelementfabrikken kan bidrage til at billiggøre kommende projekter, da der ikke vil være behov for at etablere nye produktionsfaciliteter til projekterne."

Direktør for Øresund A/S, Claus Baunkjær, som tidligere har været direktør for Femern A/S, fortæller nu til Folketidende, at en bevarelse af tunnelfabrikken i Rødbyhavn indgår i planerne om en fremtidig havnetunnel i København.

- Jeg er i gang med dels at forberede en beslutning om Østre Ringvej (havnetunnelen i København, red.), og dels at se på, hvilken konkret model man skal anvende for at bevare fabrikken. Der er så mulighed for, at de to opgaver kan falde sammen, siger Claus Baunkjær.

Han ser store fordele i at bevare tunnelfabrikken til andre infrastrukturprojekter, og det samme gør nuværende direktør for Femern A/S Henrik Vincentsen.

- Set i en bæredygtighedskontekst giver det god mening at genbruge sådan en facilitet, siger han.

Femern-projektet blev i februar udpeget til at være et erhvervsfyrtårn, som skal huse et videns- og læringscenter, og en forudsætning er, at fabrikken bliver permanent, mener Stig Rømer Winther, direktør i Femern Belt Development.

- At tunnel-elementfabrikken bliver permanent, er den afgørende årsag til, at vi laver en universitetsfilial hernede, fordi hvis det kun var for Femern-projektet, er det nok begrænset, hvor meget der kunne komme ud af det, siger Stig Rømer Winther.

  • Tunnelfabrikken er netop nu ved at blive rejst i Rødbyhavn, og der er stor opbakning til, at fabrikken skal være permanent. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Endnu en nedtur i Parken - Nykøbing FC kan ikke score mål

Guldborgsund

Endnu et tomt butikslokale får nyt liv: Martin udvider butikken

Sport

Efter tre store øretæver: - Synes vi havde fortjent mere mod AB

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

Lolland

De er blandt Danmarks bedste

112

Fulde og fartglade bilister stoppet

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Annonce
Annonce
Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier