OPDATERET: Rødbyhavn bliver hovedproduktionssted for produktionen af tunnel-elementerne til Femern Bælt-tunnellen. Det vil give tusinder af nye arbejdspladser til området i flere år.
* Antal tunnelelementer: 89, deraf 79 standardelementer og 10 specialelementer.
* Materialeforbrug til de 79 standardelementer: 2,4 millioner kubikmeter beton og 295.000 ton armeringsstål.
* Tunnelen kommer til at bestå af en firesporet motorvej og en tosporet jernbane i adskilte rør.
* Der skal udgraves cirka 19 millioner kubikmeter havbund. Det svarer til cirka 1300 fodboldbaner med jord i 2 m højde.
* Produktionspladsen i Rødbyhavn kommer til at dække et område på cirka 1.200.000 kvadratmeter.
* Forventet beskæftigelse i produktionen af tunnelelementer: cirka 12.000 årsværk over seks år.
* Det vil tage cirka ti minutter i bil og syv minutter i tog at køre gennem tunnelen.
Kilde: Femern A/S.
/ritzau/
Af Jakob Poulsen og Kenneth Kjæp Larsen
Flere tusinde nye arbejdspladser er på vej til Rødbyhavn og Lolland!
På et hasteindkaldt pressemøde i Rødbyhavn klokken 14 i eftermiddag blev det offentliggjort, at Rødbyhavn er blevet udpeget som hovedproduktionssted for produktionen af de mange tunnel-elementer, der skal laves i forbindelse med byggeriet af den faste forbindelse under Femern Bælt.
Et produktionssted, der kommer til at fylde omkring en million kvadratmeter.
Den nye tunnel-elementfabrik bliver dermed en af de absolut største, hvis ikke den allerstørste, arbejdsplads på hele Lolland-Falster.
Præcis hvor mange arbejdspladser, det drejer sig om, er det svært at få noget klart svar på. Men det ligger fast, er der er tale om flere tusinde i en periode på fem-seks år, mens elementerne støbes.
Ifølge Berlingske vil det betyde 50.000 årsværk fordelt på 25.000 direkte tilknyttede medarbejdere og ligeså mange sekundært tilknyttede i løbet af de seks år, det ventes at tage at støbe elementerne.
Ifølge Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen bliver der tale om 12.000 arbejdspladser i forbindelse med støbningen af elementerne, og dertil kommer cirka 3.500 i forbindelse med udgravningsarbejde.
Ifølge Folketidendes reporter ved pressemødet blev det her oplyst, at der er tale om 25.000 årsværk i anlægsperioden.
Dertil kommer den afsmittende virkning i form af andre virksomheder af større eller mindre art, der ventes at dukke op, når arbejdet begynder.
- Det får så stor effekt, at det er svært at forestille sig, sagde transportminister Hans Christian Schmidt (V) på pressemødet.
Det hører med til historien, at beslutningen ikke er politisk vedtaget endnu. Der er foreløbig tale om en indstilling fra Femern A/S, som forligskredsen på Christiansborg nu skal tage stilling til. Men transportministeren lagde på pressemødet ikke skjul på, at regeringen er meget positiv over for indstillingen.
Hans Chrisitan Schmidt satser på, at den endelige politiske beslutning kan tages hurtigt, så man snart kan komme i gang med arbejdet.