Annonce
Femern

Tyske baneforbindelser til Femern kan trække ud til 2030

Mens vi på dansk side er i fuld gang med at klargøre togforbindelse til Femernforbindelsen, er Tyskland bagud.

Nu viser det sig, at Tyskland bliver endnu mere forsinket i klargørelsen til Femernforbindelsen.

Flensborg. Formanden for de tyske statsrevisorer mener, at den tyske transportminister, Alexander Dobrindt (CSU), er langt bagefter med både tidsplan og økonomi med den tyske del af Femer-projektet, skriver Flensborg Avis.

Dermed fortsætter diskussionen om den kommende Femer-forbindelse. Forleden indrømmede den tyske transportminister, at jernbaneforbindelsen på den tyske side sandsynligvis bliver forsinket til mindst 2026. Nu tyder alt så på, at arbejdet på de tyske del af forbindelsen bliver langt dyrere, end hidtil planlagt, og dermed er projektet måske først færdigt i 2030.

Bettina Hagedorn (SPD), der er medlem af Forbundsdagen i Berlin og formand for de tyske statsrevisorer (Bundesrechnungsprüfungsamt), forventer, at udgiften til udvidelsen vil blive tredoblet til cirka tre milliarder euro.

- Man behøver bare at lægge tallene nogenlunde fornuftigt sammen, så vil man hurtigt finde ud af, at den tyske investering ikke kommer til at holde sig på de 980 millioner euro, som den tyske trafikminister har nævnt som det samlede beløb, siger Bettina Hagedorn til Flensborg Avis.

Hun går samtidig ud fra, at Dobrindts udtalelser om, at hele projektet nok først vil være færdigt tidligst i 2024 er helt ved siden af.
- Statstraktaten går ud fra en elektrificering af den bestående togforbindelse. Men planen er nu at bygge noget helt nyt. Det betyder, at Deutsche Bahn mere eller mindre måtte begynde helt forfra med planlægningen ligesom planlægningsudvalget også må starte helt forfra fra bunden. Alene ud fra denne tidsberegning vil jeg vove at påstå, at selv 2028 er meget optimistisk og ambitiøst. Jeg tror mere på 2030, siger Bettina Hagedorn, som har fulgt hele Femerforløbet siden 2007 og kender det ud og ind.

  • Mens vi på dansk side er i fuld gang med at klargøre togforbindelse til Femernforbindelsen, er Tyskland bagud.
Annonce
Annonce
Annonce
Dølle

Sådan gik det: Dølle-formandens dom over et uforudsigeligt marked

Dølle

Galningen fra Give har en Dølle-brandert på ønskelisten

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Guldborgsund

Musiker og komponist Peter Abrahamsen er død

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Dølle

Anemone havde styr på fars prutter: Tyven var Preben Pølsesnak

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Regn skabte smat på pladsen - men nu skinner solen igen

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Annonce
Annonce
Dølle

Næsten historisk: - En af de dage med allerflest i teltet

Dølle

Ørkenens døtre og Mario Sisters glæder sig: - Vi har varmet lidt op hjemmefra

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Nykøbing

Jubel i Nykøbing: Nyslået Lotto-millionær

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?