Når der i de kommende år sættes offentlige anlægsbyggerier i gang, deriblandt Femernforbindelsen, går arbejdspladserne byggerierne skaber til udlændige.
Når store byggerier som Femerforbindelse, supersygehuse og jernbaner, Metro og andre anlægsarbejder skal udføres, bliver det i høj grad udført af udenlandske hænder, skriver DR.
Over halvdelen af de der er beskæftiget med byggeriet af ny Metro i København er udenlandske.
- Flere af byggeprojekterne bliver så store, at virksomheder herhjemme antageligvis ikke har kapacitet til at løfte opgaven, lyder det i en rapport fra konsulentfirmaet COWI.
Hos Dansk Byggeri siger cheføkonom Finn Bo Frandsen til DR efter en gennemlæsning af COWISs rapport, at han regner med at godt en tredjedel vil være udenlandsk arbejdskraft.
Cheføkonomen mener ifølge DR, at jo større og mere specialiseret et projekt er, desto mere udenlandsk arbejdskraft er der brug for.
Han vurderer, at ligesom ved Metrobyggeriet, vil over halvdelen af arbejderne ved et kommende Femern byggeri være udlændige.
Og det er både løn, kompetencer og effektivitet, som de danske arbejdere ikke kan konkurrere med, siger han.
- Dansk arbejdskraft har svært ved at konkurrere. Det er både på lønomkostningerne, men også hvor meget man producerer i timen. Produktiviteten er højere blandt udlændinge, er der eksempler på, siger cheføkonomen til DR.