Skal SAS klare sig gennem krisen, skal der penge i kassen. Men salget af datterselskabet Wiederøe trækker ud. Og det er ikke godt nyt for det nordiske luftfartsselskab.
Det vurderer SAS-ekspert og senioranalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen.
- Når først SAS har meldt ud, at man har sat Wiederøe til salg, så er det købers marked. Og for mig at se bliver Wiederøe mindre værd, jo længere tid der går, siger Jacob Pedersen.
Samlet meldte SAS i november sidste år ud, at man ville sælge datterselskaber for rundt regnet 2,6 milliarder kroner for at få barberet en stor del af gælden væk. Men salget er gået i stå godt to måneder efter, at luftfartsselskabet fremlagde sin plan for at overleve.
- En stor del af spareplanen er på skinner, fordi medarbejderne har nikket ja. Men der er nogle andre ting, der lidt i jublen er blevet glemt. Ikke at planen er blevet bragt i fare - men den er i en periode blevet afsporet i processen, siger Jacob Pedersen.
De ansatte i SAS har accepteret blandt andet massiv lønnedgang på op til 15 procent og længere arbejdstid uden overarbejdsbetaling, ligesom de ansattes pensionsordninger er blevet forringet.
Men guldklumpen i det ramponerede imperium, det overskudsgivende norske indenrigsselskab Widerøe, formår ikke at lokke købere til. Det skriver den norske avis Aftenposten.
SAS har kalkuleret med, at frasalg af SAS Ground Handling og Widerøe ville indbringe omkring to milliarder kroner. Langt størstedelen - eller op til 1,5 milliarder kroner - fra Widerøe.
Men det lader til at være alt for optimistisk: Ifølge Aftenposten ligger det højeste bud på Widerøe på omkring 500 millioner kroner - altså milevidt fra det forventede.
Rigmanden Per G. Braathens er en af dem, som har vist interesse for at købe Widerøe, men han siger til Aftenposten, at det på ham virker som om, at SAS ikke er interesseret i at sælge.
Informationschef hos SAS i Norge, Knut Morten Johansen, siger til avisen, at salgsprocessen er i gang, men selskabet vil ikke sætte nogen slutdato på.
/ritzau/