Du kommer på arbejde, tænder for computeren - og logger dig som noget af det første på Facebook.
Men det kan få en ende, for flere danske virksomheder mener nu, at det er nødvendigt at sætte grænser for de ansattes brug af sociale medier som Facebook og Twitter i arbejdstiden.
En ny undersøgelse fra Lederne viser, at næsten hver fjerde leder har oplevet, at det var nødvendigt enten at sætte grænser for eller føre kontrol med de ansattes brug af de sociale medier.
En tredjedel af lederne har formuleret etiske retningslinjer for, hvad de ansatte må og ikke må i arbejdstiden i forbindelse med de sociale medier.
- Når et så forholdsvis stort antal ledere har sat grænser for og føre kontrol med de ansattes færden på sociale medier, understreger det først og fremmest behovet for at melde virksomhedens holdninger på området klart ud, siger Helle Bruun Madsen, der er ledelsesrådgiver hos Lederne.
Hun mener, at undersøgelsen dokumenterer, at der hersker en vis usikkerhed både blandt medarbejdere og virksomheder i forhold til, hvordan man skal gøre brug af de sociale medier.
- Meget kontrol kan givetvis helt undgås, hvis alle kender virksomhedens retningslinjer, siger hun.
Helle Bruun Madsen påpeger, at sociale medier også rummer et stort potentiale i forhold til PR, produktudvikling og rekruttering.
Men også her har medarbejderne brug for at vide præcis, hvornår og hvordan de må agere på virksomhedens vegne, understreger hun.
På 46 procent af de danske virksomheder er det tilladt for medarbejderne at bruge sociale medier i arbejdstiden, mens der er forbud på 37 procent af virksomhederne.
Undersøgelsen er baseret på svar fra 1769 ledere.
/ritzau/